onderwijsbezuinigingen was Re: 'onze Bert'

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri Sep 17 06:56:47 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker wrote:

> Journaals gezien vanavond? (Boris over onderwijsbezuinigingen).

Inmiddels wel, Bert.

Tja, ik weet niet, maar het lijkt me een koekje uit de eigen
D66 trommel. Onderwijs stond hoog op haar agenda en maakt
daarover afspraken (regeeraccoord) en moet nu zich alweer te
weer stellen om het eigen plan(nen) gerealliseerd te krijgen?

Kijk, het had *nu* over andere dingen kunnen gaan zoals de
woonruimte voor studenten, de WAO, de maatschappelijke
onrust veroorzaakt door ditzelfde kabinet, etc... , maar in
plaats daarvan wordt inspraak toneeltje opgevoerd. Sorry,
maar zo zie ik dat.

Een kabinet dat zichzelf legitimeerd met het heropenen van
de reeds gemaakte afspraken en daarover opnieuw wil gaan
onderhandelingen pleegt contract breuk. Niks meer, niks
minder. En moet dan terug naar de kiezer, want verliest
daardoor haar eigen mandaat m.i. en heeft gefaalt de
gestelde doelen te halen.

Dus ik begrijp uberhaupt niet dat het op de agenda is komen
staan. Het lijkt me 'back to the feature', whatever that
means, in een dergelijke context. Of welke context dan ook.

Zie ik iets over het hoofd misschien?
En hoe langer ik er over nadenk hoe bozer ik wordt.

Ik eis van het kabinet een reeel agendapunt voor de
resterende tijd, en dat rekening houdt met de eigen regeer
periode. Ik wil weten hoe en of ze op schema ligt in het
realiseren van de gemaakte afspraken. Wat er eventueel hier
en daar nog bij moet. Dus hoezo bezuinigen? Het moet
onmiddelijk van de agenda af, Bert. Zelfs geen onderwerp van
gesprek in die zin.

Laat dit kabinet maar eerst aantonen waarom ze haar eigen
gestelde doelen niet haalt, i.p.v. te willen
heronderhandelen. Kan ze het niet, of weet ze niet (meer)
hoe het moet? Weg ermee.

D66 wil een kenniseconomie en voert een schijngevecht met
nota bene een van haar eigen ('back to the feature')
ministers voor de realisering daarvan.

Niets, maar dan ook werkelijk niets en helemaal niets is er
zichtbaar van die zo gewenste kenniseconomie.

Het is zo erg dat men in den lande (zie een van mijn
bijdragen hier eerder: 'Een voorbeeld van duurzaamheid')
denkt dat kenniseconomie betekent: "... steeds weer leren
van het verleden en daardoor slimmer en beter werkend en
producerend de toekomst in!".

Nou nou, dan heb je het thema wel op de agenda zeg !!!!

Dit land moet vooruit, maar dit kabinet lijkt haar eigen
mineure positie belangrijker te vinden. Er gaat ook
werkelijk geen enkele positieve inspiratie van uit.

Zelfs D66 zelf verkeert in mineur. Urghh...

Henk Elegeert