Et Tu Paulus...

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed Sep 15 00:02:39 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Nu is zelfs bij monde van Powell (minbuza) de VS bezorgd dat de
> machtsbeluste partijcentralist Poetin de Russische vrije democratie terug
> wil draaien naar het Nederlandse feodale partijenstelsel...Zie teletekst
> pagina 126...

Heb je het bericht, Fritz?
Wil niet lukken bij mij.

Wij volgen kennelijk (maar nog niet gelezen) op meer
terreinen de VS.

Zie: AIV-Advies Preëmptief optreden

http://www.minbuza.nl/20040914-152127-A

Ministerie van Buitenlandse Zaken

"
Kamerbrief over AIV-Advies Preëmptief optreden
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

[..]

Betreft AIV - Advies Preëmptief optreden

Graag bied ik u hierbij aan het gezamenlijke advies van de
Adviesraad Internationale Vraagstukken en de Commissie van
Advies inzake Volkenrechtelijke Vraagstukken, getiteld:
Preëmptief optreden met het bijbehorende Addendum. In
reactie op een adviesaanvraag van de zijde van de regering
werd het advies op 10 september 2004 aangeboden aan de
minister voor Ontwikkelingssamenwerking, de minister van
Defensie, de staatssecretaris voor Europese Zaken en mijzelf.

De Minister van Buitenlandse Zaken,
Dr. B.R. Bot
"
---------------------------

http://www.minbuza.nl/20040914-152238-A
"
Kamerbrief over AIV-Advies Preëmptief optreden, bijlage 1
Klik *hier* om het originele 'pdf' document te openen
"

Titel:
(PREËMPTIEF OPTREDEN
No. 36, AIV
Juli 2004)

"
Woord vooraf

Op 30 juni 2003 heeft de regering de Adviesraad
Internationale Vraagstukken (AIV) en de Commissie van Advies
inzake Volkenrechtelijke Vraagstukken (CAVV) gevraagd advies
uit te brengen over de volkenrechtelijke toelaatbaarheid en
de politieke en militaire wenselijkheid of noodzakelijkheid
van zogenaamd ‘preëmptief optreden’. Tevens vroeg zij advies
uit te brengen over een eventueel toetsingskader voor
‘preëmptief optreden’.

De specifieke vragen luiden:
   1. Wat dient naar het oordeel van de AIV/CAVV te worden
verstaan onder het begrip ‘pre-emptive action’ (‘preëmptief
optreden’)?
   2. Kan de AIV/CAVV aangeven welke voorwaarden en
omstandigheden ‘preëmptief optreden’ (in de onder vraag 1
genoemde zin) politiek/militair gewenst of noodzakelijk
c.q. volkenrechtelijk toelaatbaar kunnen doen zijn?
Moeten daarbij eisen worden gesteld – en zo ja, welke – aan
het begrip dreiging (aard, omvang, onmiddellijkheid en
verifieerbaarheid) en wat is de relevantie van het begrip
proportionaliteit in dit verband?
   3. Welke waarborgen, c.q. welk toetsingskader zou(den)
geschapen moeten worden om politiek/militair ongewenst c.q.
volkenrechtelijk onrechtmatig ‘preëmptief optreden’ te
voorkomen of daaraan beperkingen op te leggen?

Alhoewel reeds langer een onderwerp van discussie, is
‘preëmptief optreden’ met name door de National Security
Strategy (Nationale Veiligheidsstrategie) zoals
gepresenteerd door de regering-Bush in september 2002 hoog
op de internationale agenda komen te staan. Terwijl het
geweldverbod en de uitzonderingen daarop in het Handvest van
de Verenigde Naties stevig in het internationale recht zijn
verankerd, zijn de dreigingen waarmee staten vandaag de dag
en in de toekomst kunnen worden geconfronteerd niet meer
dezelfde als in 1945. Niet alleen andere staten, maar ook
niet-statelijke actoren, als criminele organisaties en
terroristische groeperingen, kunnen de veiligheid van een
staat ernstig bedreigen. In combinatie met de zich steeds
verder ontwikkelende informatietechnologie, de
voortschrijdende proliferatie van massavernietigingswapens
en hun  overbrengingsmiddelen leidt dit tot grootschaliger
en minder voorspelbare bedreigingen van de nationale
veiligheid. Deze ‘nieuwe dreigingen’ stellen de grenzen van
het geweldverbod en de uitzonderingen daarop zoals
neergelegd in het internationale recht op de proef. In
hoeverre biedt het bestaande stelsel van collectieve
veiligheid voldoende instrumenten om de nationale veiligheid
te beschermen tegen de dreigingen van vandaag en morgen? Hoe
kan dat stelsel worden verbeterd en versterkt? En in
hoeverre en op welke wijze mag een staat zich buiten het
stelsel van collectieve veiligheid met geweld ‘verdedigen’
tegen deze ‘nieuwe dreigingen’ voordat een aanval
daadwerkelijk heeft plaatsgevonden?

"
---------------------------

http://www.minbuza.nl/20040914-152359-A
"
Kamerbrief over AIV-Advies Preëmptief optreden, bijlage 2
Klik *hier* om het originele 'pdf' document te openen
"

Titel:
(The National Security Strategy
of the United States of America)

"

The National Security Strategy
of the United States of America

September 2002

The great struggles of the twentieth century between liberty
and totalitarianism ended with a decisive victory for the
forces of freedom—and a single sustainable model for
national success: freedom, democracy, and free enterprise.
In the twenty-first century, only nations that share a
commitment to protecting basic human rights and guaranteeing
political and economic freedom will be able to unleash the
potential of their people and assure their future rosperity.
People everywhere want to be able to speak freely; choose
who will govern them; worship as they please; educate their
children—male and female; own property; and enjoy the
benefits of their labor. These values of freedom are right
and true for every person, in every society—and the duty of
protecting these values against their enemies is the common
calling of freedom-loving people across the globe and across
the ages.

Today, the United States enjoys a position of unparalleled
military strength and great economic and political
influence. In keeping with our heritage and principles, we
do not use our strength to press for unilateral advantage.We
seek instead to create a balance of power that favors human
freedom: conditions in which all nations and all societies
can choose for themselves the rewards and challenges of
political and economic liberty. In a world that is safe,
people will be able to make their own lives better.We will
defend the peace by fighting terrorists and tyrants.We will
preserve the peace by building good relations among the
great powers. We will extend the peace by encouraging free
and open societies on every continent.

Defending our Nation against its enemies is the first and
fundamental commitment of the Federal Government. Today,
that task has changed dramatically. Enemies in the past
needed great armies and great industrial capabilities to
endanger America. Now, shadowy networks of individuals can
bring great chaos and suffering to our shores for less than
it costs to purchase a single tank. Terrorists are organized
to penetrate open societies and to turn the power of modern
technologies against us.

To defeat this threat we must make use of every tool in our
arsenal—military power, better homeland defenses, law
enforcement, intelligence, and vigorous efforts to cut off
terrorist financing. The war against terrorists of global
reach is a global enterprise of uncertain duration. America
will help nations that need our assistance in combating
terror. And America will hold to account nations that are
compromised by terror, including those who harbor
terrorists— because the allies of terror are the enemies of
civilization. The United States and countries cooperating
with us must not allow the terrorists to develop new home
bases. Together, we will seek to deny them sanctuary at
every turn.

"
... om alvast een indruk te geven ...

Voor *hier* volg de link...