WAO

Ger gmw.arts at HOME.NL
Tue Sep 14 11:29:08 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Onderstaand stukje vond ik op het forum van het WAO-cafe.
Ik weet niet wat de waarheid is maar toch lijkt het me interessant om en en ander na te gaan. Zelf heb ik ook deze ervaring met "onafhankelijke" artsen en de WAO-wonderdokters. Van de week nog een beslissing gezien van iemand met oa parkingson die wel printplaatmonteur zou kunnen worden. Je weet wel kleine electrinicaonderdelen monteren op een printplaatje. Ze zullen voor deze man dan wel extra grote gaten boren om de pennetjes in te steken.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Toen ik het stukje las over illegale WAO-keuringen, dacht ik bij mezelf van zie je wel, dit Kabinet houdt informatie achter en de Tweede Kamer zit te slapen. Het moest ooit uitkomen.
Ik heb hier en daar op het internet moeten speuren, ervaringen van anderen moeten gebruiken om erachter te komen hoe het werkelijk in elkaar zit. Ik heb andermans ervaringen dan ook verwerkt in mijn verhaal hieronder.

De regering, de UWV's en de verzekeraars vormen een zogenaamde drie-eenheid. Hun lot is van elkaar afhankeleijk. Ik begin bij het verzekeringstechnische verhaal. Iedereen weet dat je als WAO-er nauwelijks aan de bak komt omdat de risico's voor werkgevers te groot zijn. Risico's die de werkgevers zelf moeten dragen ongeacht hoe ze verzekerd zijn.
Er zijn teveel WAO-ers die voor de Overheid en de UWV's te duur zijn en die niet aan de bak kunnen komen omdat geen enkele werkgever ze wilt hebben. De enigste manier die er dan overblijft om van ze af te komen, is via de bijstand. Dat scheelt de overheid en de UWV's enkele miljarden euro's per jaar.

De "bijstands-route". Via de WAO, zonder sporen achter te laten, naar de bijstand. Hoe gaat dat in concreto in zijn werk. De snelste en meest gehanteerde methode vindt plaats via het herkeuren van WAO-ers en de reintegratiebureau's.

Herkeuringen.
Herkeuringen door de verzekeraars:
Als je ten gevolge van letsel (ongeval in de prive- of werksfeer) in de WAO bent beland, wordt je vaak dubbel gekeurd; door de verzekeringsarts of de medisch adviseur van de aansprakelijke verzekeraar en de verzekeringsarts van de UWV's.

Het is dit Kabinet, het Parlement en de Hoofdinspectie voor de Volksgezondheid bekend dat de verzekeringsartsen / medisch adviseurs van verzekeraars (GAV-ers), Hippocrates aan hun laars lappen door te sjoemelen en te knoeien met medische dossiers; oftewel medisch frauderen. De Overheid kijkt ernaar en doet alsof hun neus bloedt. Frauderen enkel en alleen om de verzekeraars te vrijwaren van elke vorm schade. Schade die eigenlijk voor rekening dient te komen van de verzekeraars wordt nu via de bijstand afgewenteld op de slachtoffers en de samenleving. A-sociaal en onrechtvaardig.

Herkeuringen door de UWV's:
- Bonafide UWVartsen die conform de regels van de geneeskunst handelen. Deze zijn helaas een
   zeldzaamheid omdat ze aan een UWV-norm moeten voldoen. Slagen ze er niet in voldoende
   mensen goedgekeurd te krijgen, worden ze ontslagen. Een gedeformeerde prestatiecontract.

- Malafide UWV-artsen die Hippocrates aan hun laars lappen. Deze artsen zijn van mening dat RSI,
   whiplash en ME, " man-made" modeziektes zijn en dus niet in aanmerking mogen komen voor
   een WAO, terwijl de medische wetenschap het tegendeel bewijst. Deze artsen worden
   geruggesteund door de beruchte psychiater prof. Koerselmans die alle ziektes die hijzelf niet
   begrijpt, als "tussen de oren-verhaal" classificeert. Hij is niets voor niets niet meer welkom bij de
   Rechtbanken vanwege het schrijven van verzekeraarsvriendelijke expertise-rapporten.

- Illegale herkeuringen: WAO- herkeuringen worden uitgevoerd door artsen van commerciele
   reintegratiebureau's die gelieerd zijn aan verzekeraars. Deze artsen blijken niet de bevoegdheid en
   de deskundigheid te hebben voor het uitvoeren van een verzekeringsgeneeskundige keuring; maar
   worden wel oogluikend toegestaan cq. met open armen ontvangen door het UWV. Een
   merkwaardige gang van zaken vanwege het grote risico op belangenverstrengeling en het
   corrumperende effect die altijd nadelig uitpakt voor de keurling.

Reintegratiebureaus- Borea - SER.
Nadat de keurling door bovengenoemde artsen wordt goed- en afgekeurd wordt deze door de verzekeraars en de UWV's verwezen naar de reintegratiebureau's die aangesloten zijn bij Borea.
En o wat een toeval dat het bestuur van Borea gevormd wordt door vertegenwoordigers uit de verzekeringsbranche en leden van de SER!

Eerder heb ik jullie al verteld dat geen enkele werkgever een WAO-er in dienst wilt nemen, vanwege de grote financiele risico's. Maar daar hebben verzekeraars, UWV's en de reintegratiebureau's van Borea iets op bedacht.
Zonder dat de arbeidsgehandicapte het weet worden hun functies aangeboden waarvan alleen de reintegratiebureau's, de UWV's en de verzekeraars via hun connecties weten dat ze op korte termijn worden opgeheven door reorganisaties, fusies, nieuwe ontslagrondes, etc. Voldoende arbeidsjaren kunnen deze gedupeerden niet opbouwen, waardoor ze uiteindelijk via een omweg in de bijstand belanden. Het zit zo geniaal in elkaar dat het me te sterk lijkt dat dit het werk is van een enkel individu. Het is ook geen toeval dat deze reintegratiebureau's business-units zijn van verzekeraars. Zo blijft ook de vuile was binnen.

Het hele WAO- systeem, die onder verantwoordelijkheid valt van de Overheid, is dus in wezen tot op het bot corrupt waarbij alle sociale partners en de WAO-ers op zijn zachtst gezegd bedonderd worden. Waar blijft de overheidscontrole?
Er moeten dus (parlementaire) onderzoeken komen naar de rol van de Overheid, de verzekeraars, de UWV's, verzekeringsartsen en reintegratiebureau's. Alle vakbonden, WAO-ers , bijstandtrekkers, werknemers, werkgevers, de NMA en het volk dienen hiervan op de hoogte te worden gesteld, massaal op te staan en verhaal te halen. Misbruik van gemeenschapsgeld kan en mag niet.