Weird & Norm: Klaas de Vries over teloorgang pragmatisme D66, de partij is dood, leve ?

Mon Sep 13 10:01:54 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein wees er eerder op hoe Thom's voorstel met kleine districten eerder
partijen weer meer touwtjes in handen geeft dan een directer kiesstelsel zou
moeten beogen: directere invloed van kiezers op hun eigen vertegenwoordigers
en hun verkiezing.

Net als bij ondernemingsraden is één vrije lijst van (regionale) kandidaten
voldoende om voor de echt onafhankelijke kandidaten een of meer niet door
ouwe konkelpartijen georkestreerde afgevaardigden uit de regio te verkiezen.

Maar eenvoudiger is de kiesdrempel afschaffen van een kwart zetel bij het
huidige landelijke lijstenstelsel: waarom zou pas daarboven het aantal
stemmen tellen, en bovendien als die drempel er niet is moeten alle
kandidaten en (partij)lijsten wel hun best gaan doen om meer directe stemmen
op de beste kiezersvertegenwoordigende kandidaten te verwerven... het drama
van het huidige gebrek aan andere stemmen dan op de trekker heft zich
vanzelf op...

En ook landelijke zonder regio's maar met afschaffen van de regel dat de
meeste stemmen niet zomaar gelden zou zo'n vrije lijst weleens handig zijn,
alis het maar om de beste onafhankelijke volksvertegenwoordigers die altijd
van hun partijlijst worden gegooid toch zich verkiesbaar te laten stellen.

Maar een wet die reeds gekozenen recht geeft op een evenredige plek (naar
aantal stemen) op de lijst via welke ze jarenlang gekozen vertegenwoordiger
waren, ware welkom, om de kiezers en hun gekozenen te respecteren en het
machtsmisbruik van partijen te breken: de keizer rekent af, niet de
partijbaronnen...

Als je logisch nadenkt is het toch ouderwets (de adellijke standen die hun
macht laten doorwerken in gedemocratiseerde verhoudingen) dat niet alle
stemmen gelden tussen lijstkandidaten door de kiesdrempel en dat de
succesvolste gekozenen niet door de kiezers maar partijbaronnen naar huis
worden gestuurd?

Stel je maar voor dat binnen D66 zo'n kwart van het aantal stemmen als
drempel zou gelden om het stemadvies in vaste volgorde te laten wijzigen...

En dat voor de interne verkiezigen als D66 al een onafhankelijke
vertgenwooordiger had gehad deze intern niet zou mogen meedingen voor de
volgende lijst van Thom c.s, of een nieuwe Thom c.s. Al doet de SAC dat
wegwerkwerk nu ook...  ;)

Alleen omdat het landelijk bij verkiezingen zo is geregeld valt het minder
op hoe feodaal en anders dan elders die regels zijn... dat gekozenen niet
herkiesbaarmogen zijn van partijbaronnen en dat niet alle stemmen op
kandidaten zomaar tellen...

Fritz van Rikxoort