Weird & Norm: Klaas de Vries over teloorgang pragmatisme D66, de partij is dood, leve ?

Ellen Vunderink evu at PLANET.NL
Mon Sep 13 09:03:11 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Oorspronkelijk bericht -----
Van: "Hein van Meeteren" <heinwvm at chello.nl>

> Ook partijen zijn onvoorspelbaar op tal van punten. Neem de
> waddenboringen. Ik denk zelfs dat krachtige, overtuigende en integere
> individuen eerder geneigd zijn zich aan hun kiezersmandaat te houden
> (dus verkiezingsbeloften honoreren) dan partijen, die door coalitiedwang
> en andere belangen de kiezers te vaak in de kou laten staan.

Daar zou je wel eens heel erg gelijk in kunnen hebben. Ik heb mij zelden zo
belazerd gevoeld als door D66 met de Waddenboringen. Ondertussen zou het een
beetje kinderachtig kunnen gaan lijken, maar ik ben nu niet minder boos over
dit besluit dan de dag dat ik op de site van het journaal las, dat D66 tot
voortschrijdend inzicht was gekomen. Een persoonlijke belofte zou inderdaad
zwaarder kunnen wegen, hoe triest en immoreel ik dat ook vind.

>   Ik heb overigens niets tegen vrijwillig geclusterde groepen van
> kandidaten die zich presenteren aan de kiezer als een stroming/visie met
> een program. Het hoeven niet allemaal politieke 'singles' te zijn!
> Waar ik echter de pest aan heb is die ondoorzichtige werving en selectie
> bínnen partijen, maw: een partijbureaucratie (lees: vriendenclub)
> selecteert op partij-interne criteria (bijvoorbeeld goed liggen bij
> bepaalde groepen in de partij), veel minder op criteria die gericht zijn
> op de publieke functie. Zo krijg je partijtrouwe kwispeldieren in de
> [...]

Over de werving en selectie bij partijen ben ik het helemaal met je eens.
Vrijwillig geclusterde groepen, net zoiets als het voorstel dat Fritz vorige
week deed, geven precies dat kleine beetje richting dat ik zoek. Verder
lijkt het mij prettiger echt op íemand te stemmen dan op een onpersoonlijke
partij. Nu heb ik met een voorkeursstem niet het gevoel dat ik daarmee
daadwerkelijk invloed uitoefen.

Maar dan, is er een ommekeer mogelijk in het nederlandse politieke bestel?
Met het huidige aantal benodigde handtekeningen om een 'lijst' te mogen
maken, is het vrijwel onmogelijk om als individu mee te doen aan de
verkiezingen. Heb jij, of iemand anders, daar ideeën over?
En, het gevaar ligt op de loer dat een vrijwillig geclusterde groep,
partijachtige trekjes gaat vertonen. Hoe voorkom je dat?