Weird & Norm: Klaas de Vries over teloorgang pragmatisme D66

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun Sep 12 15:40:49 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Kortom: Hein, een partij die weer naast de burger staat, en
> die de burger in staat stelt om samen (via democratische
> besluitvorming) tot gewenste oplossingen te komen.
> (bottum-up) + (inhoud)
>
>  Waarbij de volksvertegenwoordiger ook weer de belangen van
> de kiezer zelf vertegenwoordigd. (bottum-up) + (top-down) +
> gedegen controle functie.

De vraag is of een politieke partij het probate middel is om die burger
weer in en bij de politiek te brengen. Het zou kunnen zijn dat de
politieke partij * als fenomeen* de democratie stagneert (buffer tussen
burger en parlement). Thom de Graaf maakt in zijn plannen voor het
nieuwe kiesstelsel de politieke partij feitelijk sterker, nóg alom
aanweziger, en zou daarmee wel eens een grote fout kunnen maken (als het
de partijen worden die op districts of regioniveau het alleenrecht op de
werving en de selectie van de regio-kandidaten krijgen, en die indruk
heb ik, dan weet ik vantevoren al welk ons-kent-ons gekonkelefoes dit
zal gaan genereren).
Een alternatief is lastig te bedenken, daar zit ik mee. Ik speel met de
gedachte aan een systeem waarin individuele en onafhankelijke kandidaten
kunnen meedingen naar parlementszetels. Hun campagne gesubsidieerd uit
de staatskas. Via primaries geselecteerd (dat is namelijk het knelepunt:
de voorselectie. Dat doet nu de politieke partij).