Lage Snelheids Lijn

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Fri Sep 10 21:47:30 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marc,

Mag ik toch even, je schreef:

>  Iets wat ik nooit begrijp: waarom stopt men niet met het project op het
>  moment dat het fout gaat ? Zonde van het geld dat op dat moment reeds
>  uitgegeven is maar als men voortmoddert, dan wordt het allemaal nog erger
>  (en de verliesgevende explotatie komt er dan ook nog 's bij).

Het project is nog steeds in ontwikkeling, en wellicht pas voltooid als ook
de mannenbroeders van de duitse eisenbahn hun stukkies hebben aangelegd,
maar over het gebruik en de voordelen van de lijn is op grond van het
huidige, concrete gebruik is nog niets bekend. Hoogstwaarschijnlijk is het
niet budgettair neutraal, maar voor mij is de aanleg van infrastructuur een
merit good, dat niet op zijn shareholdersvalue moet worden bekeken, maar op
zijn nut en rendement voor de samenleving. En ja, dat mag best jaarlijks wat
geld kosten, een autoweg verdient zich ook niet zomaar terug. Het huidig
spoor kan in ieder geval nu al al dat goederenvervoer niet aan (vanochtend
bijna een half uur te laat op college door zo´n ellenlange goederentrein
naar Rotterdam, omdat die volgens een gefrustreerde machinist van de
verkeersleiding voor de intercity moest). We mogen elkaar graag nahuilen en
vooral een zwaar beschuldigende vinger naar ons zelf wijzen, D66  dus( voor
zover op deze lijst nog lid en niet monopolitiserend bezig met
schimpscheuten op Bert Bakker, Koeke Bakkers zijn er overal), maar het was
en niet Paars, dat besloot met de aanleg van deze lijn, en zolang hij niet
disfunctioneert, is het tamelijk stom om je er op af te geven.

Groet,

Tjerk