Teletekst: Vakbeweging schort overleg op

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu Sep 9 04:46:35 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Ach jongens... reken je toch niet rijk.

:) Ik zou niet durven, Bert. Maar jij bent al begonnen zie
ik. ;)

> Als ze het maar niet erg vinden dat we in de tussentijd wat hoognodige
> besluiten nemen.

Daar wil ik het wel over hebben, Bert die hoognodige
besluiten. Want, om te beginnen toon je de nood niet aan.
Kom Bert, welke nood is er, hoe ziet die eruit?

Daargelaten of de voorgenomen besluiten wel daadwerkelijk
iets op gaan leveren. Transparantie Bert !!! Maak eens
duidelijk hoe of waar het hoognodige in schuilt.

Maak eens duidelijk welke besluitvorming tot welk nodig en
gewenst resultaat zullen leiden. Korte en lange termijn.

> By the way, het gaat hier niet om de leden van de vakbeweging versus de leden
> van politieke partijen.

Nee Bert, het ging hier om het mandaad en getalsverhouding.

Bovendien om een samenwerking van individueen, maar ik
begrijp inmiddels dat D66 ze als onwillige slachtoffers
wenst te beschouwen, die in gezamenlijkheid een belang -
iets dat eigenlijk als vanzelfsprekend zou moeten worden
erkend - vertegenwoordigd willen zien. Daar 'huren' ze de
beste voor in.

 > De politiek krijgt zijn legitimatie van de kiezer (dus
> niet van haar leden), en moet ook weer terug naar die kiezer.

Om die te gaan vertellen dat in aadere landen die 40 uurige
werkweek daar ook slechts al een middel zien, maar tevens
dat er tal van andere mogelijkheden liggen hetzelfde beoogde
op een andere manier te bereiken.

> De vakbeweging ontleent zijn positie aan een relatief
> beperkt deel van de werknemers,

Ja en? Daar zijn de anderen die zich niet werkelijk hebben
aangesloten het mee oneens?

Bovendien Bert, toen ICT booming business was zaten er daar
relatief weinig van bij een vakbond. Dat veranderde snel
toen booming uit de business verdween en zij massaal (en
zonder pardon) ontslagen werden.

Ze gingen zelfs demonstreren om het behoudt van hun baan.
Ze hadden zich tenslotte op het inzicht van de 'ondernemers'
verlaten en daarnaast verplichtingen aangegaan waaraan je je
moeilijk kunt ontrekken.

> en dat deel kenmerkt zich door een hoog gehalte aan
> mannelijke babyboomers, vooral in de collectieve sector.

  Wat moet ik ermee? Heeft het bestuur in dit land weer eens
zitten slapen? Regeren is vooruit zien, Bert. Hebben ze
omwille van electoraal gewin het volk weer onkundig
gehouden? Of 8 jaar oppositie misbruikt voor het uitwerken
van (snode)plannen?

> Maar we zullen wel zien hoe veel steun de acties opleveren.

Getallen Bert doen er niet zoveel toe. Het gaat immers om
oplossingen voor werkelijke problemen.

> Voorlopig was de laatste actie, gericht op de (door D66
> voluit gesteunde en in hoge mate geïnspireerde)
> WAO-plannen, geen al te groot succes.

En daarom zijn het goede plannen, Bert? Wil je dat de kat
wijsmaken.

> Er waren 150 demonstranten op het Plein, waarvan er 120
> in dienst waren van de bonden.

Geweldig Bert. Ik ben blij dat de vakbonden wel WAO-ers in
dienst neemt. :-p

Er moet er tenslotte één zijn die het goede voorbeeld geeft,
niet? :)

Henk Elegeert