Betuwelijnen en Wilders e.d.

Antid Oto antid at HOME.NL
Sun Sep 5 16:15:41 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik van den Muijzenberg wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Daar zou een volksinitiatief zich dan op moeten richten; de
> formule moet weer terug. Ruggenspraak - lees fractiediscipline -
> is funest voor de democratie in dit land.

Erik: je pleit voor een paradoxaal volksinitiatief. Ik heb nog nooit
een volk gezien dat een beweging op gang bracht dat riep: "luister
niet naar ons: begrepen?" en daarin succesvol was. D66 is een goede
kandidaat, want dat luistert zowiezo niet meer naar zijn achterban.

Zulk een volksinitiatief is het proberen waard, het versterkt het
politiek bewustzijn van de een en de ander. Ik denk echter dat het
fatum van deze paradox is dat er een soort anti-orakel voor nodig
is. Die zijn er niet; je hebt mij in elk geval niet gehoord.

In wezen is zulk een volksuiting de natuurlijke tegenpool van de
neocon retoriek: "shut-up".