Betuwelijnen en Wilders e.d.

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun Sep 5 15:23:09 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik van den Muijzenberg wrote:

> Daar zou een volksinitiatief zich dan op moeten richten; de
> formule moet weer terug. Ruggenspraak - lees fractiediscipline -
> is funest voor de democratie in dit land.

Waar de grondwetswijziging eerder op sloeg is de vertikale grip van een
achterland op een volksvertegenwoordiger. In het tijdperk dat het
artikel werd ingevoerd kenden we nog een stelsel van regionale
vertegenwoordiging, en redelijk strikte mandaten vanuit het achterland.
Het was in die dagen een mijl op zeven om voor elk wissewasje
teruggeroepen te worden naar de "opdrachtgevers" om nieuwe standpunten
te overleggen en in te nemen. Daarom het verbod op last en ruggenspraak:
de vertegenwoordiger moest vrij en zonder last of aansturing van derden
zijn/haar werk moeten doen.
Nu de tijden veranderd zijn en de vertegenwoordigers niet per dagenlange
postkoets-reis vanuit hun regio naar Den Haag komen afreizen, en vice
versa, kan dat artikel wel worden aangepast, vond de wetgever.
Last blijf dus wèl verboden: de vertegenwoordiger is vrij van mandaat of
opdracht (vandaar dat een congresmotie ook niet bindend is voor een
fractie.)
Fractiedicipline (horizontale binding of dwang) is een ander probleem.
Er is geen wet of regeling die fractiediscipline verbiedt. Maar ik ben
het roerend met u eens dat fractiediscipline de dood in de pot is.
Wiegel zei deze week: als de een naar links loopt en de ander naar
rechts dan scoort niemand. Welnu, de man begrijpt weinig van voetbal: de
beste goals worden opgebouwd via de zijflanken!