Ontslagvergoeding

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Sat Sep 4 21:21:55 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Niet flauw bedoeld, Ellen, Frans Vermeer had het onderwerp al weer wat
verschoven. Maar nadat ik het gestuurd had realiseerde ik me dat het over die
ontslagvergoeding moest gaan.

Ik heb hierovernog niet alle argumenten op een rijtje, maar ik bevind me wel
dicht bij Hein en Fritz. In de ontslagvergoeding zit een onderdeel
'loondoorbetaling' (of vergoeding van loonverlies), en dan is het niet
onredelijk om de WW-rechten op te schorten, maar dat is nog wat anders dan
verrekenen (en zo de ontslagvergoeding in wezen af te schaffen of af te
straffen). En het bevat een onderdeel schadeloosstelling (of: geld om iets
nieuws te beginnen, om te overbruggen etc.), maar dat moet denk ik gewoon als
iets privaats worden beschouwd waar de ww-rechten niets mee te maken hebben.

Daarachter ligt echter wel het probleem dat in tal van reorganisaties (ook bij
grote, kapitaalkrachtige bedrijven) er vaak deals zijn gemaakt tussen bonden
en werkgevers om mensen te laten afvloeien met een zekere ontslagvergoeding,
maar rekening houdend met WW-rechten. Daarmee wentelt men in wezen een deel
van de kosten van die reorganisaties af op de collectieve sector, op de
premiebetaler. En ik denk dat De Geus/het kabinet daar een eind aan willen
maken, wat ook terecht is. De WW is er niet om Philips of de ABN Amro van een
probleem af te helpen. En dat is op zichzelf weer voldoende reden om op het
onderwerp van de ontslagvergoedingen in te zoomen - wat nog wat anders is dan
het (volledig) te verrekenen met de WW-uitkering.

Groeten,
Bert.

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Sat, 4 Sep 2004 06:46:49 +0200, Bert Bakker <bbakker at USA.NET> wrote:

>-Welk bericht van Hein bedoel je? Hij heeft er nogal wat geschreven de
laatste
>dagen.

Flauw hoor. Het eerste bericht in deze draad.

(D66 at nic.surfnet.nl).
alleen: SIGNOFF D66
Het on-line archief is te vinden op: