Betuwelijnen en Wilders e.d.

Sat Sep 4 17:49:26 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Kamerleden plaatsen zelf(s) een direct verband tussen de ongekende
partijterreur en daardoor het gebrek aan onafhankelijke
volksvertegenwoordigers... en de rampzalige en dure gevolgen daarvan door
papegaaienbesluitvorming...uiteraard op losten van dat door partijdwang niet
goed vertegenwoordigde vollk zelf...

Zullen we het daarover hebben ipv over de legitimatie van de samenstelling
en omvang van de willekeurige partijtjesfracties sec?

Zomaar een voorbeeld van vandaag... de door fractiedwang verspilde miljarden
vliegen ons al een week om de oren en ook voormalige partijgenoten (zoals
Van Walsem) en andere gehoorden delen de kritiek die hierna is te lezen...

Fritz van Rikxoort

Betuwelijn kwam er door handjeklap
Van onze verslaggever Sanne ten Hoove

http://www.volkskrant.nl/denhaag/1094236086259.html

DEN HAAG - De Betuwelijn is dankzij politiek handjeklap in 1993 door de
Tweede Kamer goedgekeurd. Achter de schermen bedongen de coalitiepartijen
PvdA en CDA allerlei aanpassingen bij het kabinet. Aan een vernietigend
onderzoeksrapport besteedden ze nauwelijks aandacht.
Dat bleek vrijdag tijdens de verhoren van de commissie-Duivesteijn.
Oud-SGP-Kamerlid Van den Berg had geen goed woord over voor het gedrag van
zijn collega's. 'Het was teleurstellend. De coalitie zat naadloos op één
lijn. Terwijl de Kamer de moed had moeten hebben om zo'n belangrijk debat op
argumenten te voeren.'

Uiteindelijk werd de Betuwelijn aangelegd zonder dat uitvoerig was gesproken
over de noodzaak daarvan. Opeenvolgende kabinetten hebben deze beslissing,
ondanks herhaaldelijke weerstand, telkens bekrachtigd. Al die tijd ontbrak
een deugdelijke onderbouwing van de goederenspoorlijn.

[...]

De commissie-Duivesteijn wil een toetsingskader opstellen waarmee grote
projecten kunnen worden beoordeeld. Op die manier moeten zinloze projecten
en grote kostenoverschrijdingen tot het verleden horen. SGP'er Van den Berg
gaf de commissie echter een les mee: 'Wat je ook afspreekt, alles staat of
valt met de onafhankelijke kritische opstelling van een Kamerlid.'

Later speelden coalitiebelangen weer een rol in de besluitvorming rond de
Betuwelijn. In de beginperiode van Paars I in 1994 was er plotseling geen
meerderheid meer voor de lijn, omdat de VVD tegen was. Een commissie onder
leiding van VVD'er Hermans moet de lijn heroverwegen. Toen het advies
positief uitpakte, werd VVD-Kamerlid Blaauw onder druk gezet om voor te
stemmen, hoewel hij eigenlijk tegen was. 'Ik moest omgaan, dat was
duidelijk. Die Betuwelijn moest er komen. Ik kon wel doordrammen. Maar ik
zat een situatie waarin ik mijn verlies moest nemen', verklaarde hij
tegenover de commissie.