Betuwelijn

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Fri Sep 3 08:31:47 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Ellen,

Ik dacht even aan mijn lesjes politieke geschiedenis: de Parijse
revolutionairen van 1870 en de Duitse radencommunisten van 1918. Die
brachten een netwerksysteem op gang van verticale en horizontale delegatie
van afgevaardigden, waarbij het minder belangrijk werd of en zo ja van
welke partij een afgevaardigde lid was. Hoe het verder zou zijn gegaan als
ze langer dan een jaar aan de macht zouden zijn geweest, is natuurlijk maar
raden.

Midden 1990s waren er trouwens internet-idealisten die in dezelfde trant
over hun e-democracy dachten, zonder dat ze refereerden aan deze
geschiedenis. Een districtenstelsel vormt slechts een flauwe afspiegeling
van een dergelijk model.

hv,u
-----