Betuwelijn

Martin Lentink martinlentink at D66GELDERLAND.NL
Fri Sep 3 17:32:40 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:
> Als Wilders niet gelegitimeerd is of onvoldoende zoals jij betoogt,
> maar, toch gekozen dus, zijn zijn fractievoorzitter en meeste
> -genoten dat nog minder, dus wat wil je? Wees consequent en onderken
> dat Van Aartsen en zijn fractiegenoten nog minder gelegitimeerd zijn
> volgens jouw redenering dan Wilders en wat dan te doen??
> Althans wat zou jij doen als je zoals Van Aartsen c.s. zo weinig
> gekozen was? Want dat bepalen hij c.s. en Wilders dus zelf... Want
> alleen zij zijn gekozen... jij en ik niet... en onze partijen ook
> niet...

Gelukkig hoef ik dat niet te bepalen ;-)
De parlementaire mores schijnen te zijn dat je bij een geschil je zetel
opgeeft. De praktijk is, zoals we de laatste jaren hebben kunnen zien,
anders...
Dus heeft Wilders formeel het recht om zijn zetel te blijven bezetten? Ja,
volgens de Kieswet heeft hij dat. Of het vervolgens ook moreel en uit
democratisch oogpunt te verdedigen valt? Volgens mij niet. Maar die afweging
maakt hij zelf. En wellicht doen de kiezers daar bij de volgende
verkiezingen, zo hij daar aan mee zou doen, een uitspraak over.

> [...]
>
> De bezorgdheid die jij noemt deel ik en daarom pleit ik voor
> afschafen van de kiesdempel opdat die enge praktijk van doen alsof
> partijen zelf zetels hebben en verdelen vanzelf ophoudt te bestaan,
> en voor direct gekozen bestuursleiders...
>
> Alleen het aantal stemmen per kandidaat op een lijst telt dan nog,
> niet de willekeurige volgorde op de lijst, en daarvan zal omdat het
> in de praktijk weer altijd zin heeft gebruik worden gemaakt. D66 kan
> datzelf regelen door een alfabetische lijst en onderling afspreken
> dat de meeste stemmen gelden. En dan maar de kiezers verwerven,

Laat me even kijken of ik je goed begrijp? De situatie nu is zo, dat het
aantal zetels wordt bepaald door het aantal malen gehaalde kiesdeler (ik zie
even af van restzetels en zo), en de innemers van de zetel in de eerste
plaats of ze zelf een kwart van de kiesdeler hebben gehaald en vervolgens op
basis van de volgorde op de kieslijst.
Jouw voorstel zou dan zijn om de bepaling van het aantal zetels hetzelfde te
houden, maar de volgorde van kandidaten te laten bepalen door het aantal op
hen uitgebrachte stemmen?
Zelfs als dat er voor b.v. nr 24 op de lijst maar 50 zijn? Terwijl bij een
kleinere partij met minder zetels de nummer 7 buiten de boot valt, ondanks
dat op hem/haar 1600 stemmen zijn uitgebracht?
Hmmm.

<knip>

mvg,

Martin