Geert Wilders (was: Betuwelijn)

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Fri Sep 3 16:56:57 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

<-----Original Message----->
>From: Fritz van Rikxoort
>Is jouw voorstel dat iedereen alleen op een "lijst" gaat staan? Geen
>overheveling van stemmen meer naar lijstgenoten?

Yep. Een partijlijst is in mijn voorstel niet meer dan een groep
individueen die dezelfde politieke stroming onderschrijven en zich
(daarom) kunnen vinden in het pamflet dat door, zeg, de
vrijzinnig-democratische partij (of wellicht beter 'beweging') is
opgesteld. Deze 'partijkandidaten' hoeven overigens geen lid te zijn van
de 'partij' en ze kunnen ook niet geweigerd worden van die lijst door
leden of lijsttrekkers van die partij.

NOgmaals, de partij als politieke denktank en campagneorganisatie. Net
als nu alleen zonder de macht van lijstselectie.

>Wat een spraakverwarring veroorzaakt partijtjespropaganda over een
overigens
>helder kiesstelsel toch

Dit kiesstelsel is helemaal niet helder vanwege de wrijving tussen
democratische legitimatie en de grondwet. Overigens ben ik het wel eens
met je voorstel om binnen D66 de kiesdrempel af te schaffen.

Groeten,
Mark