Ontslagvergoeding

Fri Sep 3 11:05:15 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het is ook onrechtmatig, lijkt me, Hein, zie 1 en 2,

En zal uiteindelijk niet werken, zie achteraan 3 en 4.

1
Want een ontslagvergoeding is deels een vergoeding van het zonder het
kennelijk (deels) onterechte ontslag normaliter doorbetaalde loon, 100 %
loon voor een bepaalde periode, dit volledig aftrekken van 70% ww betekent
dat een langere bijna anderhalve periode dan dat loon alsnog moet worden
doorbetaald of gelijkelijk de schade van het niet doorlopen van het loon
wordt vergoed iemand geen ww ontvangt waarvoor verplicht premie is
ingehouden.

2
En deels een overige schadevergoeding die betrekking heeft op overige
materiële en immateriële schade (gezichtverlies, emotionele schade door
kennelijk onrechtmatige behandeling, onderbreking van carriere en
loopbaanmogelijkheden, het nioet genieten van de werkzaamheden, toekomstige
loonsverhogingen, pensioenverlies, overige eigen kosten van werkverandering,
verhuizing of welke overige gevolgen van het (deels) onrechtmatige ontslag
dan ook. Ook vreemd om deze elementen van geleden immateriële en toekomstige
financiële schadevergoeding volledig af te trekken van de ww waarvoor
verplcith premie is ingehouden, en dan ook weer als ware het 70 %
loondoorbetaling voor een langere periode dus dan evenredig aan 100 %
loondoorbetaling.

Gaat het kabinet bij ww zonder ontslagvergoeding straks ook het loon boven
de 70% van de voorgaande periode aftrekken en overige pensioenrechten en
dergelijke? Hoe dan ook heeft dit plan alle elementen van dubbele
belastingheffing. De ww waarvoor premie moet betaalt zou gewoon volledig
moeten worden toegekend en er zou scherper moeten worden gepoogd dat iemand
die ww ontvangt solliciteert en werk aanvaart ipv ervan uit te gaan wie
vermogen heeft toch maar ww zou willen blijven vangen ipc te solliciteren.

3
Slimme werkgevers geven om jouw bezwaren die je beschrijft (langer verzet
tegen ontslag) in het vervolg bonussen vóór het ontslag die niet van de ww
hoeven te worden afgetrokken. Of vullen aan boven de 70 % waar dat nog mag,
als dat nog mag, of geven pas een voorwaardelijke vergoeding af na
beeindiging van de ww-periode, gieten het dus in een vorm van gedervde
pensioenrechten die naar voren kunnen worden gehaald (afgekocht als het
ware).

4
Oneigenlijke maatregelen werekn uiteindelijk nooit, Ze zijn oneigenlijk
omdat het om de duur van de ww en het niet solliciteren of werk aanvaarden
gaat, niet het extra loon of de ontslagvergoeding sec.

Fritz