Georganiseerd en onafhankelijk

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Fri Sep 3 10:05:03 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wat te denken van een systeem waarin partijen slechts functioneren als
denktanks voor politieke stromingen en niet als selectieplatform voor
kandidaten?

In tegenstelling tot nu, waarin partijen de kiezers vooral een lijst met
personen door de strot duwen, probeert men dan een politieke visie te
verkopen. Bijvoorbeeld door het organiseren van campagnebijeenkomsten of
het opstellen van een verkiezingspamflet. Iedere burger kan zich
vervolgens als kandidaat inschrijven voor de algemene verkiezingen (met
een handtekeningendrempel uiteraard). Vervolgens kan iedere kandidaat
zich vrijwillig koppelen aan een van de partijlijsten of als
onafhankelijke de verkiezingen ingaan.

Uiteraard verdwijnt de lijstvolgorde dan zoals we die nu kennen,
eveneens als de kiesdrempel. Wellicht dat de uiteindelijke kandidaten op
een partijlijst uit hun midden een lijsttrekker kunnen kiezen voor
landelijke debatten en andere landelijke mediaoptredens.

Groeten,
Mark Giebels