Referendum Utrecht

edebets1 at EURONET.NL edebets1 at EURONET.NL
Wed Sep 1 08:50:47 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk,

Wat Bert hier zegt over het corrigerend referendum (dus het referendum zoals
het ook werkelijk bedoeld is) is inderdaad zo, maar hoe maak je dat je
wethouder duidelijk? Deze populist zoals jij hem noemt , loopt kennelijk braaf
aan het handje van de projectontwikkelaars (een afwijking die vrij vaak bij
wethouders voorkomt).De methode die zij toepassen maakt het moeilijk om als
controlerend orgaan (en dat is in eerste instantie de gemmenteraad) te
beoordelen of er wel conform uitslag referendum gehandeld is, dwz. de wethouder
als spreekbuis van de vastgoedmaffia zal een soort salamitechniek toepassen,
iedere keer een stukje van het plan veranderen (misschien telkens wel met heel
legitieme argumenten) net zolang tot er van het oorspronkelijke plan niets meer
over is en Corio/NS c.s. hun zin hebben.
In een dergelijke situatie kun je twee dingen doen, die naar mijn mening
evenveel vertraging in het plan opleveren:
1.De wethouder middels een motie van wantrouwen naar huis sturen.
Vraag is of je daarvoor een raadsmeerderheid krijgt. Sterkste argument in zo'n
motie: de wethouder heeft zich kennelijk niet aan de uitslag van het referendum
gehouden.
2.Opnieuw een referendum houden en maar hopen dat de uitslag nu wel serieus
genomen wordt.

Ernst Debets/
Zaanstad