Integratie / Bijna niemand durft

Wed Sep 1 09:46:16 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Maar Trouw blijft toch de beste krant, het meest informatief en minst ge-ideologiseert... Wat staat er toch veel op zijn kop in NL, zoals in Orwells 1984 en Newspeak...

Fritz

Integratie / Bijna niemand durft
door Kustaw Bessems
2004-09-01

Tijdens een verhitte bijeenkomst over huiselijk geweld in allochtone gezinnen ging de aandacht naar Loubna Berrada, bankmedewerkster en neoconservatief. Ze laat zien dat het allochtone gemeenschappen in Nederland maar niet lukt om essentiële problemen aan te pakken.

http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1094015703953.html

[...]

Haar missie weet ze wel. ,,Zorgen dat alles gezegd mag worden. En aangepakt.'' Dat lijkt op het eerste gezicht wat achterhaald. Het huidige maatschappelijk debat over integratie lijkt geen grenzen te kennen. De maatregelen van het kabinet-Balkenende II ter bevordering van de integratie zijn rigoureus en roepen weerstand op. Maar Berrada weet zeker dat deze ongeremdheid slechts van korte duur zal zijn. ,,Heb je de opiniepeilingen gezien? De PvdA gaat bij de volgende verkiezingen heel groot worden. De VVD zal weer in de oppositie komen. Straks zullen we weer zuchten onder de tirannie van de meerderheid.''

Haar familie maakte zich eerst zorgen over haar openbare activiteiten. Nog meer dan toen ze alleen op kamers ging en haar moeder en zussen gezichtsverlies vreesden in de Marokkaanse gemeenschap. ,,Mijn moeder en zussen zijn ontwikkelde vrouwen die niet eens zo veel contact hebben met de Marokkaanse gemeenschap, maar toch kun je dan nog last hebben van die groepsdruk. Nu staat mijn familie gelukkig achter mij. Mijn zusje zei laatst: toch wel goed, waar jij mee bezig bent, misschien is het ook iets voor mij.''

lezersreacties op dit artikel

[...]

Geweldig dat Loubna zich bij Ayaan Hirsi Ali aansluit in de strijd tegen vrouwenmishandeling in de moslimwereld. Ik heb er toevallig nog een boek over gelezen tijdens de vakantie want het onderwerp blijft mij fascineren. Het is mensonterend en buitenproportioneel en inderdaad onderdrukkend bedoeld. Ik vind het bijzonder moedig en noodzakelijk dat deze strijd wordt gevoerd vanuit het vrije Westen en ben er trots op dat dat mede vanuit Nederland gebeurt ondanks dat er onderling soms fundamentele meningsverschillen zijn. De film van Ayaan en Theo van Gogh vond ik on-Nederland goed. Zeer shockerend, maar dat moet ook om de aandacht te krijgen voor dit grote probleem. Het geweld tegen en de onderdrukking van vrouwen onder de moslims moet uit de taboesfeer. Als Nederlandse vrouw ben ik volledig solidair met mijn ex-moslim-zusters. Laat al die valse sentimenten maar lekker waaien. Weg met de Hegemonie van de islamitische man, hier maar ook daar in de Arabische en islamitische "wereld".
E.Poel (01-09-2004, 09:19:40 uur)