Buttiglione en liberalen (was een andere vreselijke titel)

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun Oct 31 13:56:50 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink wrote:

> Waarbij de meningen van Buttiglione blijkbaar geen enkel effect zouden
> mogen hebben op de wenselijkheid van zijn aan aanstelling.

Het gaat om de huichelachtigheid. Leg mij maar eens uit waarom een
principeloos iemand als Kroes wèl het groene licht krijgt, en een
principieel mens als Buttiglione niet. Waarom we Balkenende en Donner
(beiden streng Christelijken, met diezelfde Bijbel in hun jaszak als
Buttiglione) wèl blijven accepteren, en Buttiglione kennelijk niet.

> Nou die eerlijkheid is loffelijk natuurlijk, maar het is net als bij een
> sollicitatie, als je op de vraag "wat vind u van zichzelf een slechte
> eigenschap" eerlijk antwoordt dat je nogal snel ruzie hebt met anderen
> of iets dergelijks die kan (meestal) wel vertrekken. Zo ook Buttiglione
> met zijn standpunten, wat mij betreft.

Een overtuiging ís geen slechte eigenschap, maar en overtuiging. Daar
zit je denkfout. Buttiglione staat bekend om zijn warmte en
menselijkheid. Hij heeft streng traditioneel-katholieke meningen en
overtuigingen, klopt. Dus een voorloper in non-discriminatie zal hij
niet zijn, maar dat is ook zijn taak niet. Hij heeft gezegd als
commissaris loyaal te werken volgens de regels van het Europese spel.
Dat is genoeg.

> Het gaat om goed beleid, en als iemand er eerlijk blijk van geeft minder
> geschikt te zijn dan moet er iemand anders uitgekozen worden.

Wat weten jij, of Louswies, of katelijne, of al die andere critici, van
zijn geschiktheid? Heb je een assessment gedaan? Een langdurig en
diepgaand sollicitatiegesprek gevoerd? Nee, er is een vraag gesteld: hoe
denkt u over homoseksualiteit. En hij antwoordde dat hij als katholiek
de Bijbelse normen volgt. Normen waarvan ook ik vind dat ze belachelijk
zijn, maar ze bestaan wel (ook in de Koran). Verder antwoordde hij dat
hij zijn mening goed zal scheiden van de wet. Dat is alles waarop je je
oordeel hebt kunnen vellen. Beetje magere assessment, niet?
Over zijn geschiktheid, beste Bart, kan je dus niet oordelen. Je hebt de
man veroordeeld op zijn overtuiging, op zijn mening, en daarop mág je
iemand niet veroordelen. Dat is in strijd met het liberalisme, én de
waarden waarvoor wij democraten strijden.