Buttiglione en liberalen (was een andere vreselijke titel)

Sun Oct 31 13:26:56 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Anti-DM?

----- Original Message -----
From: "Ellen Vunderink" <evu at PLANET.NL>
To: <D66 at NIC.SURFNET.NL>
Sent: Sunday, October 31, 2004 12:38 PM
Subject: Re: Buttiglione en liberalen (was een andere vreselijke titel)

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert,

Zo van een afstand heb ik het gevoel dat er veel mensen in de politiek
zijn die met een 'mwah' gevoel op hun werk komen. Misschien dat het komt
doordat ze murw zijn, door alle dingen die ze tegenkomen en waaraan ze
niet kunnen doen wat ze zouden willen. Dat neemt niet weg dat ik vaak zou
wensen meer strijdbaarheid, dadendrang en idealisme te zien bij politici.
Te vaak heb ik het gevoel dat ze kwijt zijn waarom ze de politiek in zijn
gegaan, en gewoon het mens-erger-je-niet-monopoly-risk spel mee spelen, en
vergeten waar het echt om gaat.

Ik vind dat de tegenstanders van Buttiglione ook vergeten waar het om
gaat. Het lijkt erop alsof ze een simpel potje risk spelen: "Jij zegt niet
wat sociaal wenselijk is, dus ik sla je van het bord." Ik heb liever een
conservatieve italiaan die de guts heeft om te zeggen wat hij werkelijk
vindt, zodat je weet waar je alert op moet zijn, dan Balkenende waarvan ik
niet de indruk heb dat hij het gerefomeerde thuis milieu is ontgroeid. Die
is ondergronds ongrijpbaar veel gevaarlijker dan Butiglione die de wereld
gewoon laat weten waar hij voor staat. En dat geldt voor meer CDA
politici. Donner bijvoorbeeld. Lijkt me op tal van punten ook gekleurd
door de religieuze opvoeding die hem met de paplepel is ingegoten.

Aan de andere kant ben ik evenzo wantrouwend naar de zoveelste homo of
lesbienne die bij gemeenten of andere instellingen werkt aan homo-
emancipatie. Die is zo gekleurd dat ik constateer en ook begrijp dat hij
of zij niet van de grond krijgt wat hij/zij zou willen, simpelweg omdat
hij/zij te snel wil gaan en te offensief te werk gaat. Dus zonder
draagvlak een sprint en inhaalslag wil maken die maatschappelijk op dat
moment nog onhaalbaar is. Hoe onrechtvaardig en achterhaald dat soms ook
is, je moet toch uitgaan van wat er hier en nu mogelijk is.

Nee, ik vind dat Sophie en de andere liberalen die ik hoorde de afgelopen
week, een verkeerde afweging hebben gemaakt. Liever Buttiglione die
eerlijk is, dan de zoveelste politiek correcte gladjanus die bewust
slechts laat horen waarvan hij weet dat dat is wat men van hem wíl horen.

Ellen

PS Je schreef: 'Of denken we echt dat het beleid zich autonoom ontwikkelt
en dat het niets zou uitmaken of er op die post Buttiglione zit, of, zeg
maar, Lousewies van der Laan?'
Ik ben blij dat ik de anti- DM campagne van Van der Laan niet meer op de
site zag. En mooi dat Fatma de jeugdzorg op de agenda zet. Dat vind ik een
stuk meer prioriteit hebben...

(D66 at nic.surfnet.nl).
alleen: SIGNOFF D66
Het on-line archief is te vinden op: