Manifest: De zorg is geen markt

Lenny Bruce lennybruce235 at HOTMAIL.COM
Fri Oct 29 10:08:12 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

echt grote knip...

>De vrije markt is namelijk veel flexiber dan de schrijvers en
>ondertekenaars van het manifest zich realiseren.
>
>Het is dus niet de zieke patient die alles moet uitzoeken (evenmin als
>je bij een aanrijding ter plekke de reparatie hoeft te organiseren).
>Daar heb je je broker/verzekeraar voor!
>
>De situatie in de VS is sterk vertekend door de claim-cultuur daar (en
>wellicht ook door kartel-vorming bij de verzekeraars, analoog aan onze
>bouw-fraude).
>
>Bart Meerdink

De claim-cultuur ligt redelijk ingewikkeld. Als een Amerikaan door toedoen
van een derde gedeeltelijk of geheel beroofd wordt van zijn/haar
mogelijkheid om in zijn onderhoud te voorzien is er slechts een minimaal
overheidsvangnet dat zeker niet genoeg is om je 'levensstandaard' te
behouden. De enige manier om toch die levensstandaard enigzins te behouden,
vermeerderd met smartegeld voor het verlies van mobiliteit/levensvreugde in
de breedste zin, is de (gemeende) veroorzaker wettelijk aansprakelijk te
stellen. Het bedrag moet (dikwijls) voldoende zijn voor de rest van het te
verwachten natuurlijke leven..
Daarboven komen dan de kosten van advocaten die (bijna) altijd no cure no
pay werken, gewoonlijk 30% van het toegekende bedrag+onkosten. Sinds
verzekerings maatschappijen in principe niet willen uitkeren is het legale
gevecht dikwijls bijzonder taai.
De uiteindelijke bedragen zijn dus voor Nederlandse begrippen niet te
bevatten.
Stel je raakt in een drukkerij beide handen kwijt en je bent 30 jaar oud. Je
levensvreugde is echt verminderd, je kan niet echt een andere baan aan, je
hebt nog pak weg 45 jaar te leven met op zijn minst dezelfde levensstandaard
EN de advocaat moet betaald worden...
Iedere verzekerde heeft betaald mee, aan het verre van ideale systeem dat
histerisch gegroeid is.
Misstanden? Zeker wel. Overcompensatie? Ook. Ondercompansatie? Ook.

California heeft in deze verkiezingen een propositie (bindende
volksraadpleging) om paal en perk te stellen aan overcompensatie en onnodige
door advocaten 'veroorzaakte' excessive settlements en lawsuits.

De kartelvorming valt wel mee, zeker voor gepensioneerden. Daar mag niemand
afgewezen worden en moeten alle HMO aanbieders hetzelfde meervoudige
keuzepakket leveren. Wat zij daarvoor rekenen is vrij, en varieerd. De prijs
van een erg populair (identiek)pakket varieerd van $62,- tot $ 110,- p.m.
Vrije markt dus..
Voor werkenden is de ziektekostenverzekering een echt belangrijke secundaire
arbeidsvoorwaarde. Het kan (ik ken er echt niet een..) dat een bepaalde
werkgever zijn werknemers niet verzekerd, dan zal hij het heel moeilijk
hebben personeel te vinden...
Ook hier valt de kartelvorming nogal mee. Er zijn vele aanbieders,
letterlijk honderden varianten van pakketten en navenante prijzen. Het is
voor werkgever en werknemer dus uitkijken "to get the biggest bang for your
buck".
Voor de niet verzekerden is er het County Hospital, wel eens naar ER gekeken
op de Nederlandse TV? Dat is dus de TV versie van zo'n County Hospital.
Niemand mag weggestuurd worden, iedereen is overwerkt, alle operaties worden
gedaan maar je moet wel op je beurt wachten.

Nou voor een algemene observatie. Als je verzekerd bent is de kwaliteit van
de medische zorg, in het algemeen beter dan in NEderland. Dat heeft niet met
vakkunde te maken. Wel met de onderlinge concurrentie van ziekenhuizen, en
de expertise en apparatuur die ze in huis moeten hebben om te kunnen
concurreren op een vrije markt. Betekent ook dat je in geval van een
hartprobleem bijvoorbeeld dezelfde week op de operatietafel ligt.
Dit in tegenstelling tot hollandland waar expertise, apparatuur en
capaciteit meestal demografisch bepaald wordt, zoals b.v. het County
Hospital dat hier in de overtreffende trap doet..

to each his lot and none is light
Lenny

FREE pop-up blocking with the new MSN Toolbar - get it now!
http://toolbar.msn.com/