Marktwerking ziekenzorg

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Fri Oct 29 01:06:01 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz, bottom line is dat er een systeem moet komen om de zorgafnemer en
de zorgverlener een gelijkere positie te geven bij het bepalen van het
zorgproces. Nu heeft de zorgverlener een veel machtigere rol dan de
zorgafnemer, en het doel van de vraagsturing is dat de zorgafnemer aan
macht wint tov de zorgverlener, doordat de zorgverlener financieel
afhankelijker wordt van de zorgafnemer.

Feit is echter dat niet de zorgafnemer zelf, maar 'namens hem' de
verzekeraar het gros van de kosten op zich zal nemen en dus de macht
naar zich toe zullen trekken. En de aanname daarbij is dat die
verzekeraar aan de kant van de zorgafnemer gaat staan door druk uit te
oefenen op de zorgverlener. Net zoiets als aangenomen wordt dat de
vakbonden aan de kant van alle werknemers staan en jij weet als geen
ander wat daar in de praktijk van terecht komt. En omdat die
verzekeraars ook nog een commerciele doelstellingen hebben die zeker
niet parallel lopen met de doelstellingen van de zorgafnemers, heb ik er
een hard hoofd in dat die verzekeraars zich zullen gaan opstellen als
'vriend van de zorgafnemer'. En als dat niet gebeurt faalt het systeem.
Hoe goed de bedoelingen ook waren.

Groeten,
Mark Giebels