Marktwerking ziekenzorg

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Thu Oct 28 21:13:03 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

<-----Original Message----->
>From: Fritz van Rikxoort
>Je vraag is zo algemeen gesteld, heeft die betrekking op de wet, en wat
er
>wordt veranderd en wat niet?

Ik dacht dat ik duidelijk was. Mijn angst is de overgang naar
vraagsturing. Ik ben het volkomen eens met het gelijkstellen van
particuliere verzekerden en ziekenfondspatienten.

>Dat is wat mij hindert, zoals een SP die twee modellen in het hoofd
tegenover
>elkaar plaatst, terwijl er geen heel nieuw stelsel vanuit het niets
komt.

Wat de SP zegt verbaast me niets en interesseert me eigenlijk weinig. Ik
vond het een voorspelbaar en niet diepgaand stuk. Goed om een statement
te maken en druk te zetten, niet geschikt voor discussie.

Ik zit niet in de zorgwereld, dus heb ik een beperkt zicht hoe rigide
budgetten de innovatie belemmeren. En hoe en of dat door flexibilisering
met behoud van de aanbodsturing kan verbeteren. Wel is een academische
vriend van me in Nederland druk bezig de processes te optimaliseren door
toepassing van wiskundige methoden die in de wereld van de fabricage al
jarenlang worden toegepast. Daarmee is overduidelijk een hoop winst te
halen. Tevens moet men leren de juiste metrics te gebruiken en daarop te
sturen, maar dat geldt in zijn algemeenheid voor de overheid.

De centrale vraag is of vraagsturing meer problemen oplevert dan dat het
via marktprikkels tot grotere efficientie en klantgerichtheid leidt. En
ik zie de risicobalans momenteel negatief uitslaan. That's all, ik ben
niet dogmatisch, slechts sceptisch en absoluut niet overtuigd. Het
risico is het niet waard lijkt mij. En de mogelijkheden voor verbetering
vallen in het niets bij de risico's van verslechtering. Wil je de gok
wagen om iets 10% beter te maken als het voor hetzelfde geld 2 keer
slechter kan worden. Zoiets. En daarbij zijn er waarschijnlijk ook
minder risicovolle methoden om die 10% verbetering te halen.

Groeten,
Mark Giebels