Marktwerking ziekenzorg

Thu Oct 28 21:03:24 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Je vraag is zo algemeen gesteld, heeft die betrekking op de wet, en wat er wordt veranderd en wat niet?

Dat is wat mij hindert, zoals een SP die twee modellen in het hoofd tegenover elkaar plaatst, terwijl er geen heel nieuw stelsel vanuit het niets komt. Er wordt verbouwd, vereenvoudigd, ongelijke gescheiden circuits die al onder overheidsregeltjes verevenden, in elkaargeschoven.

Het onderscheid tussen staatszorg en particulier vervalt. Ziekenfondsen mogen wat particulier al mag, en andersom. Premies worden niet met heffingen over en weer en staatssubsidie voor de premies aan het ziekenfonds gehouden zoals ze zijn. Verzekeringen gaan zelf verevenen tussen verschillende soorten contracten en werkwijzen.

Ik zou graag willen dat als er iets wordt gesteld over wat er verder nog verandert, men concreet is. Het wordt zo uit de lcuht gegrepen. Alsof centrale sturing volledig wegvalt en alles een wildwestmarkt wordt. In de wet blijft heel veel zoals het is. Wat concreet wijzigt kan ik concreet beoordelen, wat ik in de wet vond vind ik steeds goed. Eén nieuwe globale regel, en geen boeken vol voor verschillende circuits detailregels. Besparing dus ook. Eén standaardpakket als basis. Zoals ziekenfonds, niet elke verzekeraar een overgelijkbaar eigen pakket. Hoe achter het produkt en de dienst waarop ieder recht heeft alles wordt georganiseerd, tot in het magazijn, wordt vrijer, geen 5-jarenplan en leegloop van dure voorzieningen en operatiekamers bijvoorbeeld, is datslecht en wordt het duurder als je geen overcapaciteit budgetteerd en dan weer het gebruik stillegt?? De investeerder zal voortaan zelf verantwoordelijk zijn voor het rendement, innovatie mag weer. Geen verdeling van staatsbudgetten en subsidies, maar particuliere investeringen die anders dan nu voor rekening vooraf centraal, rendabel of verliesgevend kunnen zijn. Best practices mogen weer winnen.

Fritz