Marktwerking ziekenzorg

Thu Oct 28 20:28:38 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Je beschrijft de werking goed, denk ik,

Maar hetzelfde krachtenspel wordt hier nu ook gespeeld, zowel op
micro-niveau, maar ook centraal geleid. Een dubbele bureaucratie.

En star omdat spelers nu niet vrij zijn, oplossingen die voor ieder beter
zijn zo dan ook te regelen. Het moet conform centralistische regeltjes, en
vooraf naar willekeur per jaar vastgestelde budgetten. Het spel gaat door
met deels andere middelen, het aantal actoren, managers en dergelijke, neemt
door de complexe en belemmerende centraal geleide regels, al jaren heel erg
toe. Ten koste van de budgetten uit de premies, voor zorg en medici. Zelfs
in de verpleeghuis- en thuiszorg, medisch minder complex, draait de
bureaucratie op steeds vollere toeren.

Dus is het niet zo als je de wet ook leest, dat de spellen gespeeld blijft
worden, met veel meer centrale randvoorwaarden hier dan in de VS, maar
voortaan eenvoudiger algemene regels, goed te begrijpen, en veel meer
speelruimte binnen globalere regels, dan met de huidige voorgeschreven
regels ver tot op detailniveau. Een beetje Tayloriaans, maar dan zonder de
vrijheid te blijven innoveren, het produkt en de dienst heel anders in te
richten en op te delen.

Fritz