Marktwerking ziekenzorg

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Thu Oct 28 02:14:09 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik ben gelukkig geen ervaringsdeskundige. En ik heb als lid van de 98-02
D66 programmacommissie ook hard ingezet om de omslag naar het
vraaggestuurde stelsel te maken. Daar kom ik na mijn Amerikaervaring op
terug. Helaas, want ik hou ook niet van overheidsbureaucratie.

Maar de verschillen tussen de VS (vraagsturing) en landen als NEderland
en Canada (aanbodsturing) zijn echt ongelooflijk. Zowel op macroniveau
(totale kosten) als op microniveau (bureaucratie).

Een voorbeeldje. Tijdens de zwangerschap hebben we twee echos laten
maken hier in de VS. De eerste in het ziekenhuis. Nou, dat werd leuk.
Het kostte enkele uren voordat we eindelijk de baby te zien kregen.
Eerst moesten er zogenaamd nuttige onderzoeken gedaan worden en vragen
gesteld. Een vraag aan mijn vrouw: mishandelt uw partner u wel eens? Ik
zat verdomme naast mij. Verontschuldigt dat mens zich gelukkig nog wel
even en zegt dat dat nou eenmaal een verplichte vraag is in het proces.
Nou goed, na een paar uur bullshit kregen we die echo dan toch. Na
overigens nog totaal nutteloze urine- en bloedonderzoeken via veel
onderhandelen voorkomen te hebben, anders hadden we er nog langer
gezeten en waren de kosten nog hoger geweest. Totale kosten: $1850.
Opbrengst voor ons: 15 minuten de baby zien. Overigens betaalden we
cash, dus we bespaarden nog een extra uur wachten en onderhandelen met
de verzekering uit. Want daar heb ik ook leuke verhalen over gehoord.

Voor de tweede echo hebben we het na een tip anders aangepakt. Op twee
uur rijden van ons vandaan zit een arts die geen betaling door
verzekeraars accepteert. Dat scheelt hem drie extra medewerkers die
achter verzekeringsmaatschappijen moeten aanjagen om het geld te
krijgen, vertelde hij ons. Nu heeft hij slechts e e n secretaresse in
dienst waarbij je vooraf contant afrekent. Kosten: $200. Onze opbrengst:
30 minuten de baby gezien. Alle metingen verricht. Een ontzettend
klantvriendelijke arts. En naar huis met een CD-ROM met video van de
hele behandeling.

Groeten,
Mark Giebels

HmjE at home.nl;vreekamp at knoware.nl;D66 at nic.surfnet.nl;mark at giebels.org
>Subject: Re: Marktwerking ziekenzorg
>
>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>Zijn er eigenlijk wel zieke mensen op deze lijst?
>
>Die uit ervaring weten hoe het huidige overgereguleerde systeem, juist
>daardoor niet werkt?
>
>En uit ervaring de verschillen kennen tussen overgereguleerde
ziekenfondsen
>en goede client- en zorggerichte particuliere verzekeringen?
>
>Of ben ik hier de enige met aangeboren en chronische ziekten,
>die de voordelen van het nieuwe gecombineerde stelsel van
kaderstellende