Hoe brengen we een vastgelopen D66 weer op stoom ?

Wed Oct 27 10:14:06 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dat was en ben ik met je eens,

Elke heffing en ongelijke verdeling van heffingen werkt verstorend.
Zeker als er geen directe relatie is, om wat jij zegt in mijn woorden te
formuleren, tussen het moeten betalen van heffingen en wat daartegevenover
staat, en omgekeerd, een directe relatie tussen rechten op uitbetalingen die
men krijgt, en wat daartegenover wordt verwacht.

Alle filosofieën zijn mooi, maar actoren in de economie filosoferen niet,
maar nemen beslissingen, veranderen de uitkomsten, en geven mooie
filosofieeën achter ingrepen daarmee ieder zelf een eigen wending. Steeds
weer hapert de aanname ceteris paribus, het herverdelen van de uitkomsten
van omstandigheden op microniveau, door het zich aanpassen en veranderen van
ieders omstandigheden op microniveau.

Zouden er geen vrije keuzen en invloed zijn op de eigen omstandigheden, die
voor herverdeling als vaststaande ongelijke omstandigheden worden
aangenomen, dan is het herverdelen van opbrengsten niet schadelijk. Maar
eenieder verandert zijn aanbod- en vraagfunctie in reactie op de
herverdelingsingrepen. Jij bent voor workfare omdat door het aanbod van een
inkomen zonder tegenprestatie het aanbod van arbeid vermindert. Jij wil die
verstoring op micro- en macroniveau niet.

Ik zie dergelijke verstoringen door veel meer ingrepen dan een basisinkomen
zonder tegenprestatie en wil minder gefilosofeer vanuit onveranderlijke
verschillen in de omstandigheden, en meer begrip hoe ingrepen, welke ook, de
keuze van burgers hun omstandigheden vorm te geven ingrijpend beinvloeden:
werk ik meer of minder, neem ik wel of niet een kind, woon ik samen of niet,
huur ik een woning of ben ik dan een dief van mijn eigen portemonnee,
enzovoort.

Ik begrijp dat de ene omstandigheid aan meer invloed van ingrepen onderhevig
is dan de ander, mensen zijn ook niet slecht of goed, ze streven elk naar
het optimaliseren van hun omstandigheden, en dat is hun goed recht. Ik
constateer dat vele zo niet de meeste collectieve ingrepen hun doel
voorbijschieten en hinderlijk werken zowel op micro- als daardoor op
macroniveau. En ben dus vooralsnog tegen elke ingreep, tenzij een helder
doel gesteld is, de werking van de ingreep duidelijk, haalbaar en gewenst
is, en objectief te rechtvaardigen. helaas wordt er vaak, zo niet meestal
maar wat geschoven met geld van de een naar de ander. Is het meer een
krachtenveld van belangengroepen, met vaak vreemde uitkomsten, dan dat er
nog een heldere en gerechtvaardiogde filosofie achter zit.

Herverdeling door heffingen is voor veel belangengroepen zo een doel
geworden, wij wat meer of nog meer, en anderen wat minder. Een
maatschappelijk doel wordt daarmee niet per definitie gediend.

Fritz