Hoe brengen we een vastgelopen D66 weer op stoom ?

Michiel van Geel MFvGeel at HOTMAIL.COM
Tue Oct 26 18:03:58 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik proef toch nog steeds de mening dat de banen voor het opscheppen liggen
als men maar wil. Een groter aanbod van arbeid leidt niet automatisch tot
een groter aanbod van banen. Dat is een fictieve vooronderstelling waar we
vanaf moeten.

Als er een tekort aan banen is door slechte economische tijden, dan zul je
die banen moeten scheppen. Dit kan door het vrije ondernemerschap te
stimuleren, een maatregel die op zijn vroegst drie tot vier jaar later
zijn vruchten gaat afwerpen als de nieuwe starters gaan groeien.

Echter, dit kan ook direkt, door als overheid projekten te starten die
nodig zijn voor de toekomst van ons land. Door dit soort projecten bij
uitstek te plannen in economisch slechte tijden en in economisch goede
tijden hier geld voor opzij te zetten kun je als overheid de
werkgelegenheid en daarmee de economie op een positieve manier beinvloeden.

Banen ontstaan niet spontaan, daarvoor moeten eerst de juiste
omstandigheden gecreerd worden.

Daarnaast wil ik er even op wijzen dat die negatieve inkomensbelasting nog
steeds een flinke inkomensherverdeling met zich meebrengt. Met andere
woorden, dat beleid kost geld, geld dat ten kost van de koopkracht gaat
van jan modaal.

Als er geld van mij naar de overheid gaat, dan wil ik ook zien dat daar
iets tegenover staat. Ik vind het prima als diegenen die zelf niet
voldoende capaciteiten hebben om iets bij te dragen geholpen worden, maar
het gaat mij om diegenen die prima in staat zijn om een bijdrage te
leveren.

Waarom zou ik moeten betalen voor iemand die prima zijn eigen brood kan
verdienen als hij aan het werk gezet wordt? Dan moet die baan er
natuurlijk wel zijn en getuige het succes van de reintegratiebureaus in de
afgelopen anderhalf jaar zijn die banen er gewoon niet voor hen. Daar gaat
het beleid van onze regering dan ook mank. Je kunt geen mensen
reintegreren als er personeel op de markt is met betere kwalificaties. Dat
is weggegooid geld, net zo weggegooid als dat geld voor die vele controles.

Daarom is workfare ook een goede uitkomst. De controle is niet meer nodig
omdat iemand werkt voor het geld wat hij krijgt. Tegelijkertijd is die
baan er, dus kan diegene zich ook niet verschuilen achter het argument dat
er geen werk voor hem is. Tevens wordt het zeer snel duidelijk hoeveel
iemand aankan en hoever die persoon dus ook arbeidsongeschikt is. Als de
overheid niet in staat is om die persoon aan het werk te zetten, dan
krijgt hij gewoon een uitkering. Ben je meteen van het gezeur af rond de
WAO.

Inkomensverzekeringen zoals je WAO en WW moeten gelden als aanvulling
bovenop wat je na je terugval in inkomen bent gaan verdienen, niet als
complete inkomenscompensatie dus.