Hoogte basisuitkering/-inkomen

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sun Oct 24 22:26:43 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Zo hoog mogelijk natuurlijk. Hoe hoog dat kan zijn moet nog blijken.

OK, da's dan een belangrijke punt waarover we van mening verschillen. Ik
zit te denken aan een basisinkomen ter hoogte van de bijstand voor
alleenstaanden die niet willen solliciteren. Zoals die ene idioot die
vorig jaar werd geinterviewd in de NRC. Een verdwaalde hippie die
verontwaardigd is dat je niet meer zoals vroeger "bewust werkloos" kunt
zijn.

Maar dan alleen als het minimumloon wordt aangeschaft. Dan is er namelijk
als ik het allemaal goed heb begrepen voor iedereen werk. Als zou blijken
dat er mensen zijn die zelfs als ze full-time werk aanpakken nog minder
dan het huidige miniumloon verdienen, heb ik het benodigde basisinkomen
onderschat en moet het hoger worden gekozen.

> Voor stap 1 zou ik een wat abstracte opzet kiezen, bijvoorbeeld een
> simulatie (a la simcity of zo), waarbij het het de kunst is om de regels
> voor je (miljoenen) 'sims' zo te kiezen dat je de hoogste scores
> behaalt. Een score is een maat van succes in een combinatie van bepaalde
> factoren (geld natuurlijk, maar ook duurzaamheid, vrije tijd, cultuur,
> wetenschap, gezondheid, veiligheid, al naar wat je verzint).

Interessant idee. Stond laatst dacht ik ook iets over in de
Automatiseringsgids.