basisinkomen versus basisuitkering

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sun Oct 24 22:18:43 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels:
> Michiel, we hebben het hier over het bestaansminimum. Welke zichzelf
> respecterende ziel zal het prettig vinden om niets uitvoerend net niet
> dood te gaan.

Mark, zoals je weet ben ik het hier helemaal mee eens. Maar ik vermoed dat
Michiel (en zoals ik net lees ook Bart) aan een veel hoger bedrag zit te
denken. WW-niveau of in ieder geval de bijstand. En dan vind ik dat ze wel
een punt hebben. Stel je als extreem gedachtenexperiment eens voor wat er
zou gebeuren als we een basisinkomen ter hoogte van het huidige modale
inkomen zouden instellen. Dan krijgen we gierende inflatie, een enorme
braindrain, ruzie met het buitenland etc. Met andere woorden, volstrekt
onhaalbaar.