Hoe brengen we een vastgelopen D66 weer op stoom ?

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Sun Oct 24 17:09:25 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Ik denk dat een niet-belangengroeppartij als D66 alleen kan floreren, als
> het aan de weg timmert met moderne visies op de samenleving. Dus over hoe
> hinderende, averechts werkende, verstarrende verhoudingen en regeltjes die
> zo zijn gegroeid en niet meer aansluiten bij de dagelijkse praktijk die
> geemancipeerde burgers herkennen, en die zich naar eigen wens ontplooien en
> zelf hun levenslopen bepalen.

Precies! En dat is in feite helemaal niet moeilijk. Iedereen ziet
dagelijks de onzin-regeltjes langskomen. Onzin-regeltjes die prioriteit
krijgen boven common sense want "anders dit" en "anders dat".

Slechts een klein gedeelte nemen we ook waar als onzin, want gewenning
maakt blind.

En dan hebben we daarbovenop nog de politieke deformatie van:

-dat is toch niet haalbaar
-wat denken de andere partijen er van
-dat idee daar hebben we het toen-en-toen al over gehad
-daar heb ik nu geen tijd voor (resp: jij bent te onbelangrijk)
-daar gaat iemand anders over (maar die is nu ergens anders mee
bezig/weg/ziek)
-interessant, moeten we eens een keer naar gaan kijken
-ja maar dat is allemaal heel moeilijk

enz. enz.

Ervaring en deskundigheid verworden tot blind steeds maar weer dezelfde
denkpaden aflopen, niet in staat om nog waar te nemen wat niet binnen
het bekende patroon past.

Wie dat lot niet wil ondergaan moet er moeite voor doen om steeds weer
fris tegen de werkelijkheid aan te kijken, een eind mee te gaan met
onconventionele ideeen van anderen, gewoon om zelf flexibel te blijven.

D66 als partij lijkt wel aan dat syndroom, die brein-verkalking ten
gronde te gaan, zelfs de discussie binnen de partij schijnt het
stimuleren niet meer waard te zijn, als we zien hoe disfunctioneel
d66.nl is geworden (en onderdelen  als www.d66permanentecampagne.nl,
www.d66.nl/democraten.nu, www.d66net.nl).

Op 20 november is er een partijcongres.

Wat mij betreft heeft Alexander Pechtold niets gepresteerd (maar ik kan
het mis hebben; strikt organisatorische dingen daar heb ik het hier niet
over).

Tijd voor moties?

Bart Meerdink