Hoe brengen we een vastgelopen D66 weer op stoom ?

Sun Oct 24 13:21:03 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik denk dat een niet-belangengroeppartij als D66 alleen kan floreren, als
het aan de weg timmert met moderne visies op de samenleving. Dus over hoe
hinderende, averechts werkende, verstarrende verhoudingen en regeltjes die
zo zijn gegroeid en niet meer aansluiten bij de dagelijkse praktijk die
geemancipeerde burgers herkennen, en die zich naar eigen wens ontplooien en
zelf hun levenslopen bepalen.
Helaas is weinig meer zichtbaar van hoe D66 ooit zijn visie op respect voor
en gelijkwaardigheid van zich verschillend ontplooiende burgers vormgeeft.
De geemancipeerde kaas is van het brood gegeten, gelijke behandeling en
zeggenschap is vaak ver te zoeken, regeltjes die bevoor- of benadelend
ingrijpen in de individuele keuzen van burgers nemen toe, belastingen en
sociale zekerheid worden toegesneden op traditionele leef- en woonvormen en
werknemerslopen, individuën die afwijken van de archaische opgelegde leef-en
werklopen worden gestraft en hun rechten worden afgebouwd, degenen wiens
levensloop en werk langs de lijnen van het normmodel verlopen worden
beloond.

Onderwijl gaan anderen aan de haal met de ideeén die oorspronkelijk uit de
sociaal-liberale koker van D66 kwamen, zoals vrijdag bleek, met het pamflet
met de visie op een moderne op de veelzijdige burger gerichte inrichting van
de sociale zekerheid en solidariteit. De tijd dat D66 ermee aan de weg
timmerde, met kanjers als Erwin Nypels, die een uitgewerkte visie hadden, en
in die tijd nog tegen de leeftijdsdicriminatie in de WAO of voor zeggenschap
van burgers bij welke zaak waaraan hi part en deel heeft dan ook lijkt een
beetje voorbij. Er gebeurt wel eens wat, zoals bij de nieuwe
zorgverzekeringswet, maar als zelfs daar de helft van de nominale premie
naast de helft inkoomensafhankelijke bij inkomens tot circa een ton in oude
guldens, via CDA-constructies ook weer volledig inkomensafhankelijk wordt
gemaakt, dan is er de facto voor een D66 gewoon geen plaats meer in het
politieke spectrum. D66 zou immers zichtbaarmoeten maken hoe het pragmatisch
aansluit bij de levens van individuele burgers, zonder voorkeur voor de een
of de anders levende en werkende. Dat is dus helaas bijan volledig
onzichtbaar geworden.

Wat rest is zoals jij ziet een beeld van ouderwest links of ouderwets
rechts, je bent in de inkomensplaatjes tot achter de komma voor of tegen de
ene of de andere groep, naar woon -of leefvorm, werkverloop. Met een visie
op eigen keuzen van bugers en eigen verantwoordelijkheid zonder gestraft of
beloond te worden had en haaft dat niets te maken. Dan kiest ider met een
berekening van zijn eigen inkomensplaatje maar voor de ene of de andere
partij die hem of haar per saldo beloont of straft voor zijn levensloop.

Fritz