Hoe brengen we een vastgelopen D66 weer op stoom ?

Michiel van Geel MFvGeel at HOTMAIL.COM
Sun Oct 24 12:44:43 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik denk dat het te drastisch is om de hele partijleiding er maar uit te
gooien. Wat wel moet gebeuren is ontwikkelen van beleid. Wat nu
voorgesteld wordt door de vakbonden bijvoorbeeld, dat is precies iets wat
D66 vanuit een sociaal-liberaal oogpunt ook vast had kunnen stellen.
Sterker nog, met wat discussie hadden we met een betere versie van dat
beleid kunnen komen, met minder haken en ogen eraan.

Wat eerst en vooral prioriteit heeft is open debat binnen de partij.
Daarbij moet niet alleen geluisterd worden naar de gevestigde orde
van "deskundigen", maar moeten alle argumenten meegewogen worden.

Laat D66 weer die progressieve sociaal-liberale partij worden die het
hoort te zijn. Als ik zie dat vanuit Groen-Links af en toe juweeltjes van
voorstellen gelanceerd worden (welliswaar vanuit een andere politieke
visie, maar ik doel hier op originaliteit en eenvoud), dan baal ik ervan
dat er binnen D66 alles zo op slot zit.

Wat mij ook opgevallen is is de amerikaverheerlijking die binnen het
kabinet, maar ook in de top van de partij ingeslopen is. Daar moeten we
ook zo snel mogelijk vanaf. Die kant moeten we dus echt niet op. De VS is
namelijk hard op weg naar haar eigen ondergang.