Artikel: Sociale partners komen met manifest: Basisuitkering voor allen

Sat Oct 23 17:11:49 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Zie jij ook zoals anderen vele positieve kanten aan zo'n plan?

Er wordt niet gecontroleerd of iemand wel een beroep doet op kosten van
anderen maar er zelf geen werk van maakt, pas na een eigen kansentijd komen
er voorwaarden aan voortzetting van rechten op opleiding en uitkering.
Eventueel misbruik van een basisuitkering om niet zelf te willen en hoeven
bijdragen wordt daardoor eenvouidg in de tijd beperkt, zonder
bureaucratische controle vanaf het begin, alsof niemand te vertrouwen is
zijn best te doen eruit te komen.

Het verschil met de wao is dat wie niet volledig afgekeurd wordt alleen een
basisuitkering tijdelijk ontvangt, met hulp om eruit te komen, aanvullende
verzekeringen met collega's en individueel staan niet meer bloot aan de
bevoogding van de overheid. Vakbonden regelen per sector verzekeringen voor
tijdelijke en langdurige arbeidsongeschiktheid (ziekte), werkgevers kunnen
hogere risico's niet afwentelen. Artsen blijven toetsen, maar complexe
overheidsregeltjes om inkomensverliezen te berekenen hebben geen toepassing
meer. Bij elke tijdelijke of langduriger arbeidsongeschiktheid hoort een
genezingsproces en bij gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid revalidatie en
opleiding en vinden van ander werk. Objectieve arbeidsbeperkingen kunnen net
als in andere landen veel eenvoudiger gekeurd en collectief per sector of
aanvullend individueel verzekerd worden, is dan in feite een gedeeltelijk
invaliditeitspensioen zoals elders bestaat, geen inkomensdervingsuitkering
met die rare toestanden om het verdienvermogen zogenaamd objectie vast te
stellen..

Fritz