Artikel: Sociale partners komen met manifest: Basisuitkering voor allen

mmeijeri at XS4ALL.NL mmeijeri at XS4ALL.NL
Sat Oct 23 17:02:49 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz,

Ik ben het grotendeels met je eens, met een belangrijke kanttekening,

> [...]
> zo
> moet als nu mooi nog eens is samengevat in het manifest, ik kan slechts
> lezen en rekenen en begrijpen, en vanuit elementaire
> rechtvaardigheidsgevoelens, die blijven subjectief, ben ik dan met hen
> voor
> individuele rechten en plichten die onderling in verhouding staan, en
> verplichte solidariteit pas zodra en slechts dan als dat echt nodig is,
> bij
> mij altijd van (kans)rijk naar (kans)armst en zeker nooit andersom, zoals

Klinkt goed.

Dus ben ik voor een basisuitkering
> als trampilone, als recht met daartegenover de plicht naar inkomen te
> zoeken
> of zich te scholen, of als dat niet lukt in te schrijven op een basisbaan.

Wat bedoel je precies met een basisbaan?

> Wie geen aanspraken maakt op rechten zoals een basisuitkering ondervind
> dan
> ook niet de plichten die daartegenover staan. Voor een "basis"inkomen lees
> uitbetaling door anderen die daarvoor moeten werken zonder dat er iets
> terug
> voor tegenover staat ben ik zeker niet. Ik zou me rotschamen slavernij al
> is
> het maar in moderne vormen te steunen, want dat is het toch, als ik eraan
> meewerk dat anderen zomaar moeten werken voor anderen zonder dat daar
> [...]

In het gevoel kan ik me helemaal vinden, maar ik weet zo net nog niet of
dat in de praktijk ook allemaal zo zal uitpakken. Over de variant
basisuitkering had ik nog nooit zo nagedacht, wel over het basisinkomen.
Hier was ik erg voor. Ik probeer een beetje voor mezelf in kaart te
brengen wat de voor en nadelen zijn.

Ik ben zo vrij om even hardop te denken:

Het luieren op kosten van anderen zal wel meevallen denk ik. Studenten
hebben in feite een basisinkomen en toen ik nog student was nam iedereen
een bijbaantje. Ik denk dat dat nog steeds zo is. Dat vond en vind ik een
goed systeem. Ik denk niet dat er veel mensen zullen zijn die op het
niveau van een studiebeurs willen leven. Dat is overigens het niveau van
basisinkomen waar ik aan zat te denken. Net genoeg om niet dood van te
gaan.

(Je kunt natuurlijk ook denken aan een variant met een basisinkomen ter
hoogte van de studiebeurs, aan te vullen met een basisuitkering tot
bijstandsniveau voor alleenstaanden. Aan die uitkering zit dan wel een
sollicitatieplicht vast. Verder kan iedereen zich vrijwillig bijverzekeren
i.p.v. de huidige WW.)

Wat zijn overigens de gevolgen van een sollicitatieplicht voor
freelancers, flexwerkers en ondernemers (de groep waartoe ik zelf behoor)?
Ik kan me helemaal vinden in het idee dat je niet op kosten van een ander
moet leven, maar betekent een sollicitatieplicht niet dat genoemde groep
in feite toch meebetaalt voor een soort verzekering voor de rest? Dat is
ook het bezwaar dat ik tegen had verplichte premie-afdracht voor
freelancers. (Dit is nu eindelijk afgeschaft geloof ik.) Een freelancer
heeft namelijk lang niet altijd zin om, als hij net klaar is met een klus,
meteen de volgende aan te pakken. Dan ook geen uitkering natuurlijk, maar
inmiddels heb je wel een verzekeringspremie betaald.

Er worden nog wel meer argumenten voor een basisinkomen boven een
basisuitkering genoemd. Het is minder fraudegevoelig en makkelijker uit te
voeren. Het bevordert gelijkheid tussen mannen en vrouwen, tussen werk
buiten de deur en zorgtaken binnenshuis.

Nou, tot zover mijn hardop denken. Ik vind het een erg interessante
discussie en ik ben aangenaam verrast dat het onderwerp plotseling
bespreekbaar is geworden.

Martijn