Artikel: Sociale partners komen met manifest: Basisuitkering voor allen

Sat Oct 23 11:44:50 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Klopt Bart,

De output van het CDA is altijd weer het belang van één groep met één woon-
en leefvorm behartigen, ook zonder kinderen, ook met een hoger inkomen, en
het vergroten van steeds en meestal alleen de kostwinnersfaciliteiten, in
alle regelingen. Alle individuën buiten die groep hebben op verschillende
manieren in hun levensloop dezelfde of anders ingerichte maar gelijkwaardige
behoeften en wensen, inclusief zorg voor anderen zoals kinderen.
Ook alleenstaanden en tweeverdieners hebben kinderen, zorgen voor familie,
sociaal netwerk, directe vrienden, hebben soms zorg of zelfs verzorging
nodig, behoefte of de wens van kinderopvang, enzovoort.
Nu worden vooral en vaak alleen behoeften en wensen van één levensloopvorm
gefaciliteerd, zelfs met een basisinkomen voor vrijwillig niet werkende
partner mits voldoende verdienende andere partner en "gratis"
meeverzekeringen, ook als er geen kinderen of zorgbehoeften zijn.

In het nieuwe moderne model én het nieuwe ziektekostenstelsel wordt iedereen
gelijk behandeld ongeacht en zonder toets van woon- en levensloopvorm. Voor
kinderen zijn er faciliteiten ongeaqcht de levensloopvorm en -fase van de
ouders. Alleen voor kostwinners en in mindere mate tweeverdieners heeft het
CDA gratis meeverzekering van een partner zonder inspanningsverplichting
geregeld via de helft inkomensafhankelijke premie, en door een
premieverlaging van tot bijna nul oplopend naar pas zelf betalen van de
nominale premie bij een inkomen rond 40.000 euro (door per 10.000 euro
slechts 400 euro zogenaamd nog "nominale"premie te laten betalen).

Maar het ging jou om waarom Geus e.a. nooit eens willen praten over andere
oplossingen dan met cumulatieve faciliteiten slechts of vooral gericht op
kostwinners en daardoor een complex stelsel waarin individuën gevangen
zitten, zo anders dan in het voorgestelde basisuitkeringsmodel met
individuele rechten van kinderen, volwassenen en ouderen en evenredige
plichten zover op rechten aanspraak wordt gemaakt. Met storting van algemene
en aanvullende zelfverdiende rechten in een eigen rugzak, zonder
afhankelijkeheid van werkgever, vakbonden, familie en partners, en met
medeneming daarvan door de eigen levensloop, ongeacht verandering van
individuele fasen zoals opleiding, werk, zorg,  tot en met overlijden.

Fritz