Artikel: Sociale partners komen met manifest: Basisuitkering voor allen

Sat Oct 23 02:23:49 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De Geus, die jij, niet alleen, wil vervangen, is van het CNV en CDA en wil
uiteraard nooit meedoen aan een gesprek over de invoering vande gelijke
individuele rechten die het plan voorstaat en daarmee de eindelijke
afschaffing van de nu nog jaarlijks boventrendmatig toenemende miljarden
inkomensoverdrachten van alleenstaanden en tweeverdieners naar kostwinners
en hun vrijwillig niet werkende partners. Zoals ook de even christelijk
"sociale" oude stroming van Wim Kok daarover praten altijd torpedeerde.

Maar deze strijd wordt nu dus ook weer vanuit de FNV en PvdA en intern zelf
gevoerd, en als dat tot een echte doorbraak leidt kan de vakbeweging en de
PvdA scheuren in een christelijk "sociaal" conservatief blok voor "het"
gezin (lees niet werkende partner), dat geen verschil in opvattingen kent
met het sociale CDA, en zo de weg vrij maken voor een echte, moderne
sociaal-liberale coalitie, niet tegen kostwinners/"gezinnen", maar ook en
gelijkwaardig voor de grote meerderheid van alle anders levenslopenden.
Zoals een planindiener en een verdediger op de radio vandaag zei: de PvdA
blokkeerde onder Kok in Paars elke discussie over een visie op de toekomst
en had een wapenstilstand met de VVD en modderde dus acht jaar maar wat aan
met visieloze boekhoudkunsten. De planindieners achten de weg nu echter vrij
omdat die wapenstilstand over een stelselwijziging immers nu niet meer van
kracht is.

Niet met de PvdA inderdaad, maar het CDA...

Het CDA heeft zoals ik eerder meldde uiteraard aan het regeringsplan voor de
nieuwe basiszorgverzekering voor alle Nederlanders weer heel gecompliceerd
en uitvoeringstechnisch bureaucratisch, cumulatieve inkomensoverdrachten
naar hun kostwinners weten toe te voegen. En zal ongetwijfeld zoals altijd
in alle eerdere gevallen waarin ze daarin slaagden de afgelopen jaren,
coalitiedwang of -dreiging toepassen om haar zin te krijgen. Kostwinners
gaan uiteraard automatisch de laagste inkomensafhankelijke
ziektekostenpremies betalen, met een gratis meeverzekerde partner waarvoor
geen inkomensafhankelijke premie verschuldigd is, daarnaast wordt de andere
helft, de nominale premie, een essentieel doel van het plan nota bene, voor
de vrijwillig niet werkende partner bijna geheel door anderen betaald, voor
"gezinnen" vanaf het sociale minimum, met slechts 4% van het meerdere
inkomen aflopend tot pas zelf betalen van die 1000 euro jaarpremie vanaf een
inkomen van maar liefst ca. 40.000 euro, zeg maar bijna een ton in
guldens... Een dubbele inkomensoverdracht van (ook armere) alleenstaanden en
tweeverdieners naar niet werkend verdienende partners dus, via zowel de
inkomens- als de nominale premie.
Alleenstaanden betalen al vanaf hun lagere sociale minimum bijna geheel hun
nominale premie, en de volle vanaf ca.25.000 euro per jaar, tweeverdieners
betalen uiteraard automatisch veel meer inkomensafhankelijke premie en mogen
net als voor vrijwillig niet werkende partners de kostwinnerssubsidie voor
de nominale premie aanvragen. Kortom alles omgekeerd aan het ingediende plan
uit de Volkskrant met individuele rechten en plichten zonder afhankelijkheid
en partnertoets. En het effect van een individuele nominale premie als
tegenwicht voor het afwentelen van kosten op anderen via lagere
inkomensafhankelijke premies voor de meeste zo niet bijna alle kostwinners
onschadelijk gemaakt door per tienduizend euro extra inkomen slechts 400
euro alleen in naam nog nominale premie alsnog te laten betalen. De
trukendoos wordt alsmaar groter...

Fritz