Dit gebeurt, maar The World Is A Safer Place (met deze regering en D66!

Fri Oct 22 00:25:55 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De eigenaren-ZBO zit verdisconteert in de huurkostprijs, huurders krijgen
geen gelijke hogere subsidie als kopers naar rato van de huurhoogte en hun
inkomen, hogere subsidie naarmate de prijs en het belastingschijftarief
hoger is.

Huursubsidie voor lage inkomens op lage gemaximeerde huren is de
gelijkwaardige subsidievorm voor huurders van kooppremies voor alleen lage
inkomens op lage gemaximeerde koopprijzen.

Ben jij nou voor het wel en alleen subsidiëren van woonlasten bij koop en
niet van even hoge woonlasten bij huur, bij een huurprijs gelijk aan de
brutorente op de koopwaarde?
En zoals het geregeld is een hogere subsidie alleen voor kopers naarmate het
inkomen hoger is en een duurdere woning wordt bewoond?
Versterkt met het effect dat een koper de gemiddelde prijsstijgingen
(afgezien van het opblazen van de marktprijzen door de rentesubsidie zelf,
over lange termijnen gemiddeld met de inflatie) zoals dat zo mooi wordt
gezegd naar zich toe ziet komen en de huurder daaraan juist jaarlijks meer
kwijt zal zijn.
Maar waarom dan toch niet gelijkwaardige behandeling van huurders, en hoe is
dat geen ongerechtvaardigd onderscheid ofwel discriminatie? Zeker waar veel
huurders niet de mogelijkheid hebben het wel zwaar gesubsidieerde
woonalternatief te kiezen.

De objectsubsidies op huurwoningen om huurprijzen ook met subsidies te
verlagen bestaat al lang niet meer. De omvang van de koopsubsidies zijn met
miljarden toegenomen en blijven toenemen.

Is een gelijkwaardige behandeling van huren en kopen en van huurders en
kopers niet rechtvaardiger en veel minder de woonmarkt verstorend? Zijn er
nog voordelen naast de vele door deskundigen genoemde en onderbouwde nadelen
aan koopsubsidies? En wat is er tegen de vele in adviezen uitgewerkte
manieren om zoals andere landen al hebben gedaan de koopsubsidie voor allen
heel geleidelijk, inkomenseffectneutraal zoals Den Haag graag besluiten
neemt, af te bouwen?