Softwarepatenten redden, laten sterven of euthanaseren

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Thu Oct 21 20:11:16 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"The Cost Of Ideas":
http://www.informationweek.com/story/showArticle.jhtml?articleID=4990057
8&pgno=1

Als ik dit artikel zo lees, dan lijkt het me dat software patenten
zichzelf hoe dan ook om zeep zullen helpen als de stortvloed aan
aanvragen voortduurt. Ofwel door een aanstaand verbod, ofwel door het
waardeloos worden van patenten vanwege de hoeveelheid. De echte
innovaties zullen door de ruis niet meer worden herkend en erkend. En
daarmee verliezen de software patenten hun waarde - iets wat je nu al
ziet gebeuren door de praktijk van cross-licensing - en nemen ze
waarschijnlijk hardware patenten in hun val mee. Of dit erg is vind ik
nog steeds moeilijk in te schatten, maar mijn gevoel zegt me dat het
uiteindelijk de grote bedrijven zal bevoordelen ten koste van kleine en
startende bedrijven en individuele onderzoekers. Zeker als gekozen wordt
voor het voortmodderen in plaats van een verbod. En dat is vrij
waarschijnlijk vanwege de financiele belangen.

Als we het idee achter de patenten willen behouden (belonen van de
uitvinder en stimuleren van innovaties) dan moeten we het m.i. vooral
zoeken in:
- Acceptatieplicht voor licenties, voor een redelijke prijs, gebasseerd
op waarde van het gebruik door de 'koper'.
- Veel betere review processen van ingediende patenten voordat ze worden
erkend. Zowel een betere analyze van 'prior art' als een striktere
interpretatie van het feit dat de uitvinding niet een 'logische
uitbreiding' van bestaande kennis mag zijn.

Groeten,
Mark Giebels