Kritiek Kamerleden ergert rechters

Martin Lentink martinlentink at D66GELDERLAND.NL
Thu Oct 21 09:33:04 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:
<...>
> Ja, en dat onder de bezielende leiding van een ex pro patrialid dat
> verdachten liederen bralde in de heerensociëteit. Waaraan een
> democratie niet tenonder kan gaan....

En die, zo blijkt uit Nova gisterenavond, nogal hardleers is.

Ik begrijp werkelijk niet waarom een lid van de wetgevende macht niet snapt
dat hij zich terughoudend dient op te stellen over de beslechting van een
concreet geschil binnen de rechterlijke macht. Zijn these dat zijn kritiek
uitsluitend het OM geldt, deel ik niet, want hij spreekt zich duidelijk uit
over een zaak die nog onder de rechter is.
Hij wenst de minister te controleren op iedere individuele vervolgingsactie.
Formeel kan het zijn dat de minister daarvoor politieke verantwoordelijkheid
draagt, maar dat neemt niet weg dat ook daar Kamerleden zich beter erg
terughoudend op kunnen stellen en zich kunnen richten op de algemene
beleidslijnen in plaats van individuele 'cases'.

Het alternatief is politieke vervolging door een meerderheidsdictatuur.
Een glimpje van waar dat toe kan leiden hebben we in de zaak van der G.
kunnen zien. En dat smaakte wat mij betreft niet naar meer....

m.v.g.

Martin Lentink