Kritiek Kamerleden ergert rechters

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Oct 20 17:21:18 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martin Lentink wrote:

> Nou neuh. De rechterlijke macht valt hiërarchisch onder niemand.

Dat is  niet geheel juist. Tot en met 1 januari 2002 viel de
rechterlijke organisatie onder Minister van Justitie. Nu onder de Raad
voor de Rechtspraak. De instelling van de Raad voor de Rechtspraak vond
zijn beslag op 1 januari 2002 tezamen met de invoering van integraal
management binnen de gerechten. Deze veranderingen maken deel uit van
een omvangrijke moderniseringsoperatie. Uiteindelijk moet dat leiden tot
een rechterlijke organisatie die slagvaardiger kan reageren. De
noodzakelijke wijzigingen van de Wet op de rechterlijke organisatie zijn
opgenomen in twee wetten, namelijk de Wet organisatie en bestuur
gerechten en de Wet Raad voor de rechtspraak. De rechterlijke macht valt
dus hierarchisch gezien onder deze Raad.

> Daarom is het OM ook een gedeconcentreerde dienst. De minister mag niet
> zélf aan het vervolgen slaan. Maar de minister blijft bevoegd
> aanwijzingen te geven, en daarvoor blijft hij uiteraard politiek
> verantwoordelijk jegens 'kamerlidjes'.

Zeker. Met grote terughoudendheid.

> Waar de kritiek op van Baalen, en ook op Bert Bakker zich op zou moeten
> richten is dat zij nu niet hetzelfde moeten doen als Driekus van
> Wijkersloot in het begin van het jaar. Zolang een vonnis nog niet
> definitief is, moet een Kamerlid zich onthouden van commentaar.

Zeker, dat óók. Maar ik persisteer: deze kamerleden moeten de Minister
ter verantwoording roepen, niet het OM zelve. Maar laten we vanavond met
z'n allen naar NOVA loeren, want daar gaat schreeuwlelijk van Baalen
zich verdedigen.

> Van Baalen mag dan wel beweren dat de zaak niet meer onder de rechter
> is, maar de rechtswegen zijn nog verre van uitgeput.

Inderdaad, goed punt. We hóeven het "sub judice'principe niet te
respecteren, maar het fatsoen gebiedt ons dat wel te doen.

> Helaas weer een stapje in het naar de verdommenis helpen van onze
> rechtstaat.

Ja, en dat onder de bezielende leiding van een ex pro patrialid dat
verdachten liederen bralde in de heerensociëteit. Waaraan een democratie
niet tenonder kan gaan....