Kritiek Kamerleden ergert rechters

Wed Oct 20 17:14:11 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Van de Wal in de Wijkersloot is met zijn politieke uitspraken en publieke
optreden aj jaren in de war, van burgers beschuldigen van het door zijn OM
gedogen van fietsendieven tot ernstiger beleidsopinies waarmee hij het
vertrouwen in de rechtsstaat en de zorgvuldige behandeling van al dan niet
ernsitg verdachte burgers en militairen al jaren schaadt. Kritiek op zijn
OM-beleid en functioneren is niet nieuw. Dan is het aan de minister of
anders de kamer via de minister hem tot de orde te laten roepen of te
vervangen door een kundiger functionerende en beleidsmatig meer vertrouwen
scheppende OM-baas. Daar zit hem ook de kneep. Hem laten of anders de
gecontroleerde minister wegsturen brengt de coalitie in gevaar... Er zijn
weleens ministers en OM-bazen om minder onder vuur gelegd... Ja dat waren
een D66-minister en MO-baas annex D66-lid. Zou de huidige minister van een
minder machtige partij zijn en de OM-baas minder bevriend en tot een oude
klasse behoren, dan leert de ervaring dat zeker jarenlange twisten over
beleidsuitspraken en functioneren heel anders lopen en aflopen.