Kritiek Kamerleden ergert rechters

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed Oct 20 14:41:58 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Maar Henk, waar het hier om ging was de vraag of de betrokken militair juist
> heeft gehandeld in het kader van de geweldsinstructies. En dat heeft hij.

Nee Bert, waar het hier om gaat is of de regering en in haar
kielzog de Tweede Kamer de wetgeving dusdanig hebben
gewijzigd dat deze voorziet en voldoet aan die eisen die
daaraan gesteld moeten en kunnen worden. En mijn indruk
Bert, is dat zulks niet heeft plaatsgevonden. Waar eerst de
zaken vielen onder de militaire rechtbank is die
overgedragen aan het OM, echter en dat maakt deze zaak
duidelijk, dat deze ook niet ordentelijk is geregeld en
georganiseerd. Mijn stellige indruk is dus dat men daarin
niet in is geslaagd, met alle gevolgen vandien. Het gaat dan
vervolgens niet aan om voor de buhne en buiten de TK kritiek
te hebben. Van Baalen al helemaal niet want was en is
verfent voorstander van onze deelname aldaar.

Extra factor is bovendien ook dat geheel buiten de VN om, of
op zijn minst, ook daar op onduidelijk gronden wordt
gehandeld in Irak.

> Natuurlijk moet er bij een ernstig incident, waarbij iemand gewond raakt (een
> dode is helemaal niet bewezen, de dode die later die middag in het ziekenhuis
> werd gebracht had heel andere verwondingen dan die ter plaatse bij de
> aangetroffen gewonde werden geconstateerd - die gewonde is vervolgens op een
> pick up truck door de familie afgevoerd) onderzoek plaatsvinden.

Waarmee in een oogopslag helder is dat men daar niet conform
de regels gehandeld heeft. Er had daar meteen onderzoek
uitgevoerd moeten kunnen worden, en dat ondanks, of juist
wel gezien de (bijzondere) omstandigheden. Was de afstemming
hier werkelijk op orde?

> Natuurlijk
> moet het OM dat leiden. Maar het OM is begonnen met conclusies te trekken, de
> Wijkerslooth incluis, op tv, nota bene om de rechter (die een dag later zou
> beslissen over de voorlopige inhechtenisneming) onder druk te zetten. En
> diezelfde De Wijkerslooth bleek een paar dagen later die geweldsinstructie
> volstrekt verkeerd te interpreteren.

Dat kan niet blijken, en dat is ook nog steeds niet
gebleken. Het is bovendien m.i. bezijden het werkelijke
punt, nl. het onderzoek zelf.

> En bovendien maakte hij de vergelijking
> met een politieman op straat in Nederland, een vergelijking die niet opgaat.

O, en waarom dan niet? Als ik hier naar een vrachtauto loop
- vol geladen met broden voor de supermarkt - en dat samen
met wat vrienden, is dat dan aanleiding voor een
politieagent om zijn naar zijn wapen te grijpen?

Wie er ook die vrachtauto aan het plunderen zijn, hij dient
de situatie in te schatten en te zorgen voor voldoende
versterking om de situatie te hanteren. Het wapen kan hij
slechts gebruiken indien er voor hemzelf een dreigende
situatie zou ontstaan. Al het andere - juist omdat het een
vredesmissie betreft - zijn niet aan de orde lijkt me.

> Maar als hij die vergelijking al had willen maken, dan had hij Eric O. ook
> overeenkomstig moeten behandelen, wat wil zeggen dat hij hem niet van meet af
> aan als verdachte, van moord en doodslag nog wel, had moeten behandelen en
> interneren - want dat gebeurt standaard ook niet met politiemensen in
> Nederland.

Precies. De politiek en s'Landsbestuur zijn er weer eens
niet in geslaagd alle mogelijke situaties die zich voor
kunnen doen op ordentelijke wijze te regelen.

> En je kunt het oneens zijn met het besluit om mensen naar Irak te sturen.

Dat is ook een aspect, Bert. Het er even niet om of ik daar
tegen ben of niet.

> Maar goed geregeld, in de zin van bewapening,
> geweldinstructies etc. is het absoluut wel.

Maar daar zit het pijnpunt ook niet. Althans niet helemaal.

Bovendien een zaak geweest van de Tweede Kamer. Oeps, Staten
Generaal.

 > Je weet wellicht dat ik me al jarenlang met dit specifieke
> onderwerp heb beziggehouden, eerst als voorzitter van de
> commissie-vredesoperaties, later als voorzitter van de Srebrenica-enqute. En
> het zou mijn eer te na zijn als dat soort dingen niet goed zouden zijn
> geregeld, en dan toch akkoord te gaan met uitzending.

Het spijt me Bert, maar ik zie toch hoe het OM hier
tenonrechte de zwarte piet krijgt toegespeelt door politici
die niet alle zaken goed hebben geregelt.

> En zeker, het debat dient plaats te vinden in de Tweede Kamer. Vandaar dat ik
> in het voorjaarsreces een spoeddebat met Donner heb gevraagd, toen de brief
> van De Wijkerslooth over de geweldsinstructies was uitgelekt. Dat spoeddebat
> is ook gehouden, en Donner was na afloop razend op me, precies omdat ik de
> verantwoordelijkheid bij hem legde, en hem vertelde dat ik het nooit meer
> wilde meemaken zo, dat hij dan een ernstig probleem met ons zou hebben.

Dat leek mij ook terecht. Ik bedoel dat je de
verantwoordlijkhied bij hem neer hebt gelegd. Echter, ook
Donner had toen al in moeten (in)zien dat het hier niet gaat
om de geweldsinstructiues, maar om de mogelijkheden van het
OM en dat met in samenwerking met defensie ( Koninklijke
Marechaussee), hoe in dergelijke gevallen onderzoek moet
worden gedaan.

> Want het optreden van het OM had buitengewoon slecht kunnen uitwerken in Irak.

Dat had de geweldsinstructie ook, Bert. Misschien mogen we
ons 'gelukkig' wanen dat er juist daardoor extra voorzichtig
is opgetreden en er niet nog meer slachtofeers zijn
gevallen. Aan welke zijde dan ook.

> Als een Nederlandse man of vrouw daar een fractie van een seconde te lang
> aarzelt met optreden uit angst voor meneer De Wijkerslooth, dan is dat
> levensgevaarlijk.

Dan wel. Maar dat aspect heeft - als ik de berichten
daarover goed beluister - niet echt gespeelt. Een beetje
militair weet dat ook.

> Onderzoek ja, heldere instructies ja, geweld alleen
> proportioneel en alleen binnen de instructies - want dat is de kern van die
> instructies. Maar dan ook een professioneel OM, dat de militaire context wenst
> te beschouwen,

Precies Bert. Die militaire context. Ook die is vanuit
Internationaal (Rechten) perspectief niet zo helder als je
ons wilt doen geloven.

 > en niet net doet alsof een incident plaatsvindt in Woerden
> langs de A12.

Daar staat mijn supermarkt helemaal niet. :)

Maar zonder gekheid en nogmaals, zo helder is(was?) een en
ander niet.

Henk Elegeert