Kritiek Kamerleden ergert rechters

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Wed Oct 20 13:48:08 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Maar Henk, waar het hier om ging was de vraag of de betrokken militair juist
heeft gehandeld in het kader van de geweldsinstructies. En dat heeft hij.
Natuurlijk moet er bij een ernstig incident, waarbij iemand gewond raakt (een
dode is helemaal niet bewezen, de dode die later die middag in het ziekenhuis
werd gebracht had heel andere verwondingen dan die ter plaatse bij de
aangetroffen gewonde werden geconstateerd - die gewonde is vervolgens op een
pick up truck door de familie afgevoerd) onderzoek plaatsvinden. Natuurlijk
moet het OM dat leiden. Maar het OM is begonnen met conclusies te trekken, de
Wijkerslooth incluis, op tv, nota bene om de rechter (die een dag later zou
beslissen over de voorlopige inhechtenisneming) onder druk te zetten. En
diezelfde De Wijkerslooth bleek een paar dagen later die geweldsinstructie
volstrekt verkeerd te interpreteren. En bovendien maakte hij de vergelijking
met een politieman op straat in Nederland, een vergelijking die niet opgaat.
Maar als hij die vergelijking al had willen maken, dan had hij Eric O. ook
overeenkomstig moeten behandelen, wat wil zeggen dat hij hem niet van meet af
aan als verdachte, van moord en doodslag nog wel, had moeten behandelen en
interneren - want dat gebeurt standaard ook niet met politiemensen in
Nederland.

En je kunt het oneens zijn met het besluit om mensen naar Irak te sturen. Maar
goed geregeld, in de zin van bewapening, geweldinstructies etc. is het
absoluut wel. Je weet wellicht dat ik me al jarenlang met dit specifieke
onderwerp heb beziggehouden, eerst als voorzitter van de
commissie-vredesoperaties, later als voorzitter van de Srebrenica-enqute. En
het zou mijn eer te na zijn als dat soort dingen niet goed zouden zijn
geregeld, en dan toch akkoord te gaan met uitzending.

En zeker, het debat dient plaats te vinden in de Tweede Kamer. Vandaar dat ik
in het voorjaarsreces een spoeddebat met Donner heb gevraagd, toen de brief
van De Wijkerslooth over de geweldsinstructies was uitgelekt. Dat spoeddebat
is ook gehouden, en Donner was na afloop razend op me, precies omdat ik de
verantwoordelijkheid bij hem legde, en hem vertelde dat ik het nooit meer
wilde meemaken zo, dat hij dan een ernstig probleem met ons zou hebben.

Want het optreden van het OM had buitengewoon slecht kunnen uitwerken in Irak.
Als een Nederlandse man of vrouw daar een fractie van een seconde te lang
aarzelt met optreden uit angst voor meneer De Wijkerslooth, dan is dat
levensgevaarlijk. Onderzoek ja, heldere instructies ja, geweld alleen
proportioneel en alleen binnen de instructies - want dat is de kern van die
instructies. Maar dan ook een professioneel OM, dat de militaire context wenst
te beschouwen, en niet net doet alsof een incident plaatsvindt in Woerden
langs de A12.