En intussen in Bagdad

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Tue Oct 19 18:54:20 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

[cynisch]

Ach, die oorlog daar is allang voorbij, Hein.

Bush op de USS Lincoln: "Above him, the tower was adorned
with a big sign that read, "Mission Accomplished.", weet je
nog ?

http://www.cnn.com/2003/US/05/01/bush.transcript/index.html
"
Thursday, May 1, 2003 Posted: 9:48 PM EDT (0148 GMT)

ABOARD THE USS ABRAHAM LINCOLN (CNN) -- The following is an
unedited transcript of President Bush's historic speech from
the flight deck of the USS Lincoln, during which he declared
an end to major combat in Iraq:

Thank you. Thank you all very much.

Admiral Kelly, Captain Card, officers and sailors of the USS
Abraham Lincoln, my fellow Americans, major combat
operations in Iraq have ended. In the battle of Iraq, the
United States and our allies have prevailed.

And now our coalition is engaged in securing and
reconstructing that country

In this battle, we have fought for the cause of liberty and
for the peace of the world. Our nation and our coalition are
proud of this accomplishment, yet it is you, the members of
the United States military, who achieved it. Your courage,
your willingness to face danger for your country and for
each other made this day possible.

Because of you our nation is more secure. Because of you the
tyrant has fallen and Iraq is free.

Operation Iraqi Freedom was carried out with a combination
of precision and speed and boldness the enemy did not expect
and the world had not seen before.

 From distant bases or ships at sea, we sent planes and
missiles that could destroy an enemy division or strike a
single bunker. Marines and soldiers charged to Baghdad
across 350 miles of hostile ground in one of the swiftest
advances of heavy arms in history.

You have shown the world the skill and the might of the
American armed forces.

This nation thanks all of the members of our coalition who
joined in a noble cause. We thank the armed forces of the
United Kingdom, Australia and Poland who shared in the
hardships of war. We thank all of the citizens of Iraq who
welcomed our troops and joined in the liberation of their
own country.
"

  Was je het echt vergeten?

(nee, grapje hoor. Mijn cynisme, sorry.)

In eigen land staat men nog een Hoofd OvJ naar het leven
vanwege zijn terechte optreden (of beter vanwege door
politiek falen de zaken ordentelijk te regelen) jegens een
schietende marinier, die op een andere manier zijn goede
bedoeling maar niet over wist te brengen. Alles is in rust
verder, Hein in dit land. Ook dat is geregeld nu, den oorlog
kan wat Nederland betreft beginnen.

(ben nog even door gegaan in modes: cynisme)

[/cynisch]

Serieus:

Zag trouwens gisteren (vluchtig helaas) op het nieuws
(Belgie) (en ook Rob van Wijk, dacht ik) dat men niet weet
waar het nucleair materiaal in Irak zelf gebleven is.

En ook hier die zorg:
http://www.tijd.be/nieuws/artikel.asp?Id=1405197
"
IAEA ongerust over verdwijning nucleair materiaal in Irak

(belga) - Het Internationaal Atoomenergie Agentschap (IAEA)
heeft maandag verklaard bezorgd te zijn over de verdwijning
van radioactief materiaal dat was opgestapeld in de
atoominstallatie Tuwaitha, ten zuidwesten van de Iraakse
hoofdstad Bagdad.

In een brief aan de VN-Veiligheidsraad veroordeelt het IAEA
de systematische en op grote schaal toegepaste ontmanteling
van volledige gebouwen op de site van Tuwaitha. De Verenigde
Staten hebben op 6 juli toegegeven dat ze 1,7 ton
radioactief materiaal uit Irak hebben weggehaald. Dit
materiaal lag opgestapeld in het nucleaire complex van
Tuwaitha en kon gebruikt worden om vuile bommen te maken of
om een militair nucleair programma op te starten. Mohamed El
Baradei, de directeur van het IAEA, vreest dat er ondanks
alles toch radioactief materiaal ontsnapt is aan de vele
controles. De verdwijning van toestellen en radioactief
materiaal zou volgens El Baradei tot een proliferatie kunnen
leiden.

Begin augustus heeft de milieuorganisatie Greenpeace aan het
IAEA gevraagd het opgestapelde radioactieve materiaal van
Tuwaitha op te sporen zodat het niet in handen valt van
terroristen. Greenpeace heeft er het IAEA in het bijzonder
op gewezen dat het een volledige lijst moet verkrijgen van
alle materiaal dat de VS uit Irak hebben weggevoerd. Deze
lijst moet dan vergeleken worden met de inventaris die
bestond vóór de oorlog om zo te kunnen vaststellen hoeveel
materiaal er naar de zwarte markt is gevloeid. In juli
hebben inspecteurs van het IAEA tijdens een routinemissie in
Irak een inventaris van nucleair materiaal opgesteld.

Charles Duelfer, chef van de Amerikaanse wapeninspecteurs,
heeft vorige woensdag een rapport gepubliceerd waarin hij
concludeerde dat Irak in 1991 zijn programma's voor
massavernietigingswapens had afgezworen en dat er geen
chemische, biologische of nucleaire wapenprogramma's waren
in Irak op het moment van de Amerikaans-Britse invasie van
maart 2003.

09:01 - 12/10/2004
Copyright © Tijdnet
"

Al met al blijkt 'the world not a safer place' te zijn
geworden en wel juist door het optreden van de VS.

De kans en mogelijkheid dat het (inmiddels) ontraceerbaar
geworden nucleair materiaal in verkeerde handen komt is
juist toegenomen.

Wat legitimeerd onze aanwezigheid nog daar?
Als nu zelfs de kans bestaat dat mogelijke terror acties nu
  ook nucleair mogelijk worden?

Henk Elegeert

Hein van Meeteren wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Many casualties in attack on Iraqi forces HQ
> by
> Tuesday 19 October 2004 11:46 AM GMT
>
> The Iraqi National Guard has been a target of armed fighters

[..]