VS stuurt verdachte "toeristen" terug

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Oct 19 14:47:56 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ellen Vunderink wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Het grote verschil met Havana vind ik dat BD niet behoort tot een groep
> die aanslagen pleegt. Deze mannen wel, zoals zelfs het hoofd van dat
> arabische radiostation laatst mooi zei in dat stuk dat je hier op de lijst
> hebt gezet.

Ellen, voor de goede orde, dit verhaal heb ik uit de duim gezogen. Ik
heb gewoon dezelfde ingrediënten gebruikt als het havanna verhaal. En in
een andere context geplaatst. Het is verbazingwekkend (ook voor mij) hoe
ánders eea dan klinkt. De "twee mannen" in de VS hadden ook niets op hun
geweten, waren alleen arabisch en anti-Amerikaans. En van Boris is veel
te zeggen, maar pro-Cubaans kan je hem niet noemen. Hij is Europees en
anti Cubaans (althans, anti Castro-regime).
Overigens vind ik het schokkend dat op datzelfde Cuba de VS een
gevangengenis runnen waarvan onlangs bekend is geworden (Hersh) dat er
heftig gemarteld wordt. Genêve verdragen worden er met voeten getreden.
Gevangenen worden naakt uitgekleed en dagen/nachtenlang aan harde
rockmuziek gekoppeld aan lichtflitsen blootgesteld. Verder worden ze
getreiterd door honden, en door prostituees die -betaald door de
overheid-  tot taak hebben hen te treiteren en hun moreel te breken.
Was Boris bereid ook daar naar te kijken?
Nee, hij is deel van D66, en D66 is deel van de coalition of the
willing, dus we richten ons *exclusief* op gevangengezette
oppositieleiders (ook schande) en roepen heilige verontwaardiging als we
tegengehouden door de Cubaanse autoriteiten.