Dit gebeurt, maar The World Is A Safer Place (met deze regering en D66!

Michiel van Geel MFvGeel at HOTMAIL.COM
Mon Oct 18 21:14:41 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Mon, 18 Oct 2004 11:08:10 +0200, Dr. Marc-Alexander Fluks
<fluks at DDS.NL> wrote:
> Dat is irreeel. Goedkope woningen zijn trouwens altijd oude woningen en
> die kan je niet bouwen.
Onzin. Weet je hoeveel winst er op de gemiddelde woning wordt gemaakt?
Ooit gehoord van het anti-speculatiebeding? Dat er geloot moet worden voor
nieuwbouwprojecten en dat iemand die daar een huis van koopt deze de
eerste paar jaar niet zonder meer mag verkopen? Weet je wat de overwaarde
op een nieuwbouwhuis is na de eerste twee jaar? Een ex-vriendin van me zou
eerder gaan samenwonen met haar vriend en moest een vrijwaring vragen om
te kunnen verkopen. Uiteindelijk streken zowel zij als haar ex-vriend
ieder 30.000 gulden op. Sindsdien is de situatie alleen maar schever
geworden.

Gewoon meer bouwen dus. Dan stort die prijs vanzelf ineen.

> Overigens draai je je redenering weer om als je stelt:
Zoals bij elke markt draait het erom om een overschot te creeren. Dat doe
je niet door de huursubsidie of de hypotheekrenteaftrek af te schaffen.
Zolang het tekort blijft zijn mensen gedwongen om duur te kopen of te
blijven zitten in een studentenkamertje. Bij een tekort is de prijs
uiteindelijk altijd wat diegene die het meest te bieden heeft ervoor over
heeft.

Zodra je dus een overschot creert, dan zullen mensen de keuze hebben om
kleiner en goedkoper te blijven wonen en valt de absolute noodzaak om
beter te gaan wonen weg. De hoogte van de huursubsidie of de
hypotheekrenteafrek heeft alleen effect op wat mensen kunnen bieden, de
schaarste blijft en dus ook de hoge prijzen.

> Dit is domweg onzin. Als de huursubsidie omlaag gaat (dat gebeurt overi-
> gens al en niet zo'n klein beetje ook) dan gaan de huren echt niet
omlaag.
> Integendeel: de liberalen willen dat die in het kader van het afbraakbe-
> leid sneller stijgen dan ooit tevoren. Zelf voelen ze de problemen toch
> niet en ze houden het geld liever in eigen zak. Ze denken alleen aan
zich-
> zelf ('individualisering').
De reden dat de huren niet dalen is dat er nog steeds een fiks tekort op
de huizenmarkt is. Het verschil is dat een aantal mensen nu gewoon niet
meer in staat is om mee te dingen.