Hans Wijers in het FD

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Mon Oct 18 21:08:59 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:
> [...]
> schreef op deze lijst, zal Europa een veel kleiner deel van de
> wereldeconomie gaan uitmaken in een aantal decennia. En het is goed ons
> daarop nu voor te bereiden. Maar jouw conclusie, dat we 'hier nog wat
> langer in luilekkerland leven' heeft een ondertoon die ik niet deel. Het
> is namelijk niet zo dat Nederland vooral snel moet hervormen (door de
> sociale zekerheidsstelsel af te breken of door lonen te matigen) om de
> race bij te kunnen houden in de toekomst, zoals velen vooral aan de
> rechterkant van het politieke spectrum beweren. Dat zegt Wijers ook niet

Mark, je hebt gelijk dat mijn luilekkerland-opmerking niet helemaal
on-topic was. Maar ik wilde een zeker gevoel van urgentie overbrengen.
Er heerst een denken dat vadertje staat je overal tegen kan beschermen,
nee, moet beschermen. Anders wordt men boos.

En dan keert de wal het schip, en je schetst inderdaad een aannemelijk
scenario ben ik bang. Frustratie leidt tot extremisme.

Bart