Re: Re: Dit gebeurt, maar The World Is A Safer Place (mét deze regering én D66!)

Mon Oct 18 00:17:21 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Er is hier inderdaad een verschil met gemiddeld Amerika, waar in de meeste
steden meer ruimte is eromheen te bouwen, Nederland is meer één Randstad met
echte schaarste zoals in grote Amerikaanse steden (die ook met te hoge koop-
en huurprijzen kampen, of ze nou extra opgedreven worden door koop- en
huursubsidie of niet, let wel de brutopijzen betalen de noodzakelijke
huurprijzen) en deels gecreeerde schaarste waar wel ruimte is te bouwen maar
dat niet mag. Maar huizen onder de marktprijzen verkopen om lagere huren
mogelijk te maken en concurrerend met kopen is onmogelijk, of zou net zoveel
object- of naar inkomen stijgende huursubsidie vereisen als koopsubsidies
via de hypotheekrenten.

In Amerika zijn de belastingtarieven veel lager dan hier waardoor het
perverse multipliereffect op onze luchtballonprijzen op de koopprijzen er
veel kleiner is dan hier. Hier bieden tweeverdieners in het 52 % tarief met
dubbele hypotheken alle andere kopers uit de markt. Een hoog inkomen kan
onbeperkt bijlenen en wint het bieden altijd. Toch is het een luchtbel,
omdat maar weinig huizen (1 op de 7 was het ooit jaarlijks) worden verkocht.
Zonder hypotheekrenteaftrek met name in het 5-tarief maar ook in het bijna
de koopprijs verdubbelende 42%-tarief, zou het niet zo aantrekkelijk zijn
luchtwaarde te kopen (omdat de hoge belastingtarieven dor alen betaald
worden per eenmalige koop van een hypotheekrenteaftrek maximaliserende
koper). Het is een luchtbel, een pyramidespel, omdat uiteindelijk te weinig
mensen de absurde prijzen kunnen betalen. Het multipliereffect is te
begrijpen als je overwaarde hebt en een oude hypotheek, ik kan mijn huis
zonder overwaarde zelfs met de maximale renteaftrek niet meer kopen. Maar
omdat ik overwaarde heb en mijn hypotheek minder dan de helft van de
huizenprijs is geworden in tien jaar, kan ik meebieden als ik verhuizen wil,
ik kan door de inflatie nu meer lenen dan tien jaar geleden en weer bijlenen
(mag ook, en zo weer het dubbele erbij gaan bieden van wat ik nu bruto meer
verdien dan tien jaar geleden). De huidige huizenbezitters blijven de
huizenprijzen zo steeds sneller opdrijven en de starters komen steeds meer
buitenspel te staan. Huizen bijbouwen kan niet, die worden overkoopbaar,
want ze worden niet verkocht onder de marktprijs. Dan zouden de prijzen
instorten. Dat is wat hoe dan ook de OESO en de banken en ander deskundigen
ook verwachten uiteindelijk, tenzij de markt op slot blijft en starters en
middeninkomes daardoor wegblijven uit onze grote steden. Uiteindelijk keert
welke wal dan ook het pyramidespelschip van met de nettorentesubsidies bruto
verhoogde koopprijzen.

Huurwoningen bijbouwen kan ook niet want markthuurprijzen zijn zonder
rentesubsidie nog hoger dan de met steeds hogere hypotheken omhoog geboden
marktkoopprijzen, en objectsubsidies bestaan niet meer. Nieuwe huurwoningen
met de laagste hoge huren zijn nog slechts toegankelijk voor lagere inkomens
en voor de meesten nauwelijks bereikbaar met de huidige huursubsidie op de
laagste inkomens. In de meeste gevallen zijn de laagste huren die bereikt
worden door verevening van koopwoningopbrengsten (projectsubsidie) naar de
marktprijzen van huurwoningen gestegen tot boven de huursubsidiegrens. En
voor hogere inkomens blijft huren duurder dan genieten van de perverse
hypotheekrenteaftrek.